کالاهای قاچاق دارای کد رهگیری شدند/جزییات محل نگهداری کالای قاچاق

صاحب حجتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره راه‌اندازی سامانه رصد کالای قاچاق بخشی از سامانه جامع اموال تملیکی اظهار داشت: سامانه یکپارچه مرتبط با کالاهای قاچاق بخشی از سازمان جامع اموال تملیکی فعال شده‌ است. طبق قانون دستگاه‌های متولی با امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در یک سامانه یکپارچه به یکدیگر متصل شوند و در حالیکه این تعهد سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی باید در سال ۹۹  انجام می‌شد اما اجرای آن با تاخیر انجام شد.

وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های جدید، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی توانست در تاریخ وعده داده شده بخش مربوط به خود برای راه اندازثی سامانه جامع و یکپارچه کالاهای مرتبط با قاچاق را راه اندازی کند.

قائم‌مقام سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه این سامانه بستری را برای رصد کالاهای قاچاق ضبط شده فراهم می‌کند، گفت: از طریق این سامانه دستگاه‌های متعدد مرتبط از جمله یگان کاشف، تعزیرات، قوه قضاییه، گمرگ  و … امکان رصد برخط وضعیت کالاهای قاچاق را زمان کشف تا تعیین تکلیف آن را دارند و می‌توانند هر مرحله رابررسی و پیگیری کنند. در نهایت با اتصال تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع قاچاق،بانک اطلاعاتی جامع ایجاد می شود و مشخص خواهد شد که کالا یا ارز قاچاق چه مسیری را طی کرده و در کدام مرحله از پیگیری‌ها قرار دارد.

حجتی با اشاره به حجم و انباشت کالاهای قاچاق کشف شده اظهار داشت:  در حال حاضر با حجم قابل توجهی از اقلام قاچاقِ کشف و ضبط شده در انبارها مواجه هستیم که با راه‌اندازی این سامانه تمام اطلاعات این کالاهای ضبط شده از جمله محل نگهداری آنها با جزییات قابل ثبت است. از این پس جزییات موجودی انبارها اعلام خودهد شد و دستگاه‌های مرتبط می‌توانند به صورت برخط بدانند که کدام کالای قاچاق در کدام استان، در کدام شهر، در کدام انبار و حتی در کدام ردیف و طبقه قرار دارد و تمام کالاهای قاچاق دارای کد رهگیری شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تمام دستگاه‌های مرتبط  به صورت برخط فعال باشند و به این سامانه متصل شوند، سرعت پیگیری برای تعیین تکلیف این کالاها افزایش می‌یابد و در نهایت انباشت کالا در انبارها بسیار کاهش پیدا کرده و با اشغال انبارها مواجه نخواهیم بود.

قائم‌مقام سازمان اموال تملیکی گفت: از این پس موجودی انبار با شناسه کالا و کد رهگیری قابل رصد است و هنر مدیریت این است که اجناس در انبارها انباشت نشوند و تمام انبارهای تعیین تکلیف شوند و اگر تمام دستگاه‌ها به صورت برخط و  با اتصال به این سامانه امور مربوط به تعیین تکلیف کالاهای قاچاق را انجام دهند دیگر نیاز به انبار نداریم. از سوی دیگر این امکان ایجاد می‌شود که دستگاه‌ها مرتبط با موضوع مالای قاچاق عملکرد یکدگیر را رصد کنند و ستاد مبارزه با قاچاق به عنوان ناظر می‌تواند از طریق این سامانه نسبت به عملکردها از دستگاه‌ها مطالبه‌گری داشته باشد.

ایلنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *