بازگشت امید به کسب‌وکارهای اینترنتی با ۱۰ فرمان دولت برای حمایت از اقتصاد دیجیتال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حوزه اقتصاد دیجیتال به‌اندازه‌ای ارزش افزوده خلق می‌شود که هیچ دولت و سرما‌یه‌گذار عاقلی حاضر به چشم‌پوشی از آن نیست، ارزشی که سهم آن در تولیدات ملی کشورها سال به سال در حال افزایش است. در ایران نیز دولت مدعی است سهم اقتصاد دیجیتال از GDP در سالهای اخیر جهش قابل‌توجهی داشته است و به‌زودی به ۷ درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد خواهد رسید.

اما در دو ماه گذشته کسب‌وکارها به‌خصوص آن دسته‌ای که به‌طرق مختلف وابسته به فضای مجازی بودند، روزهای سختی را گذراندند و فضای ناآرامی‌ها ضربه جدی به افرادی که به‌صورت خوداشتغال و تکیه بر ظرفیت‌های فناوری به کسب درآمد سالم مشغول بودند، وارد کرد.

حتی  بسیاری از خانوارها به این علت دچار تنگنای معیشتی شدند؛ شاید صدای آنها به گوش نرسیده باشد، اما پیام‌هایی که دولت دریافت کرد، نشان می‌داد که محدودیت‌ها باعث از بین رفتن معیشت افراد بود، در همین راستا مقامات ارشد دولتی ابراز امیدواری کرده‌اند که بسته حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور که اخیرا ً رونمایی شد بتواند کام مردم را شیرین کند.

یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم این است که حقوق کسب‌وکارهای بالقوه‌ای را که مشکلاتی سر راه دارند برطرف کند تا ظرفیت پنهان کسب‌وکارها به‌خصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال به بالفعل تبدیل شود.

بر اساس اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، تئوری اقتصادی دولت سیزدهم این است که قدرت را به بدنه فعالان اقتصادی برگرداند و دولت خود را موظف می‌داند امید ازدست‌رفته فعالان اقتصادی را به آنها بازگرداند.

در همین راستا،  اخیراً آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال مصوب هیئت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است. وزرای عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال آیین‌نامه‌ای در راستای حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را تصویب کردند که مهمترین بندهای آن به‌شرح زیر است؛

۱ ـ خدمات متنوع پرداخت

فراهم‌شدن امکان راه‌اندازی «حساب امانی»

خرید اعتباری، پرداخت مستقیم، راه‌اندازی کیف پول، درگاه پرداخت، راه‌اندازی رمزریال

۲ ـ حمایت تبلیغاتی از سکوها و کسب‌وکارها

تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاههای دولتی، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی، تخفیف حداکثری در تبلیغات صداوسیما، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی، ارائه تخفیف در خدمات پستی

۳ ـ تأمین منابع برای تجهیزات مورد نیاز

ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی برای تأمین زیرساخت‌های اولیه سکوهای مشمول

۴ ـ حمایت‌های مالیاتی

معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال، تخفیف مالیاتی برای کسب‌وکارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند، قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار و سکوهای مشمول به‌عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی»

۵ ـ تسهیلات بانکی

پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای مشمول مهاجرت می‌کنند، قبول «حساب کاربری» افراد برای اعتبارسنجی مالی آنان در بانک‌ها، حساب کاربری افراد با دنبال‌کننده بالا را به‌عنوان وثیقه قبول کنند

۶ ـ اعتباربخشی به کسب‌وکارها و کاربران

اعطای نشان ویژه کسب‌وکار (تیک ویژه کسب‌وکار) در سکو به کسب‌وکارهای احرازهویت‌شده، امکان اخذ نشان «اعتبار تأییدشده (تیک آبی)» برای عموم کاربران

۷ ـ تسهیل مجوز برای کسب‌وکار

کسب‌وکارهای خانگی و ثبت‌محور، نیازی به اخذ مجوز ندارند و ثبت‌نام آنها در پلت‌فرم به‌منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها است

۸ ـ حفظ حریم خصوصی کسب‌وکارها و کاربران

داده‌های کاربران در سکوهای مشمول، جزو اسرار تجاری بوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

۹ ـ ارائه خدمات دولتی در سکوهای مشمول

طی یک برنامه زمان‌بندی‌شده و به‌مرور، خدمات دولتی از طریق سکوهای مشمول به مردم ارائه خواهد شد.

۱۰ ـ تسهیل استقرار سکوهای مشمول در پارک‌های علم و فناوری

سکوهای مشمول از مزایای قانونی حضور در پارک‌های علم و فناوری برخوردار خواهند شد.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *