تهران رکورددار صدور و تمدید کارت اشتغال اتباع خارجی

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که سال گذشته بیش از ۳۰ هزار تبعه شاغل غیرمجاز در کشور شناسایی شده و استان تهران رکورددار صدور و تمدید کارت کار موقت برای اتباع خارجی بوده است.

به گزارش ایسنا، مطابق قانون کار اشتغال اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند در کشور غیرمجاز است و درصورت اشتغال، کارفرمای آنها متخلف محسوب شده و مشمول جریمه خواهد بود.

کارت کار موقت، در واقع مجوزی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درخواست کارفرما برای تبعه بیگانه دارای دفترچه پناهندگی معتبر یا کارت مهاجرت معتبر، به منظور اشتغال در یکی از فعالیت‌های اقتصادی مصوب براساس نیاز استانها عمدتاً در یکی از حوزه‌های کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، ساختمان و کوره پزخانه‌ها به مدت حداکثر یک سال صادر می کند که قابل تمدید است.

تبعه بیگانه غیرمشمول موافقت هیأت فنی اشتغال، تبعه مشمول ماده ۱۲۲ قانون کار است. بر اساس ماده ۱۲۲ قانون کار، وزارت کار می‌تواند نسبت به صدور، تمدید و تجدید پروانه کار اتباع بیگانه با دارا بودن شرایطی اقدام کند که از جمله این شرایط داشتن اقامت حداقل ۱۰ سال مداوم در ایران، داشتن همسر ایرانی و داشتن کارت معتبر مهاجرت یا پناهندگی از سوی مهاجرین خصوصا کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی پس از کسب موافقت کتبی وزارت کشور و وزارت امور خارجه است.

تبعه ماهر به تبعه‌ای گفته می‌شود که دارای مهارت کار است و پس از کسب موافقت هیات فنی اشتغال در صورتی که نیروی کار داوطلب ایرانی دارای همان مهارت کاری وجود نداشته باشد در شغلی معین مشغول کار می شود و موظف است مهارت خود را به منظور جایگزینی به نیروی کار دارای تابعیت ایرانی آموزش دهد.

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال ۱۴۰۰ تعداد صدور روادید کار برای اتباع بیگانه ماهر ۴۶۴۱ فقره و برای اتباع بیگانه غیرمشمول موافقت هیأت فنی اشتغال ۹۰ فقره بوده‌ است. ۲۳۷ مورد روادید نیز سال گذشته با عدم تمدید روبه رو بوده و ابطال شده است. همچنین تعداد پروانه کار تمدید شده برای اتباع بیگانه ماهر ۵۱۳۴ فقره و اتباع بیگانه غیر مشمول موافقت هیأت فنی اشتغال ۱۲۸۸ فقره بوده است.

به موجب این گزارش طی سال گذشته، ۳۰ هزار و ۱۴۰ نفر ـ شاغل، تبعه شاغل غیرمجاز توسط بازرسان کار شناسایی شدند که بیشترین تعداد آن مربوط به استان تهران با ۱۲ هزار و ۹۴۹ نفر و کمترین آن مربوط به استان های کردستان و ایلام است.

بررسی تمدید و صدور کارت کار موقت اتباع خارجی در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ نشان می دهد که این فرایند در سال ۱۴۰۰ روند افزایشی را طی کرده است به نحوی که سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۰۶ هزار و ۴۹۶ فقره کارت کار موقت، صادر و تمدید شده اما این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳۱۳ هزار و ۴۴۹ فقره کارت کار موقت افزایش یافته است.

از مجموع ۳۱۳ هزار و ۴۴۹ کارت کار موقت اتباع بیگانه ۸۹ هزار و ۵۵۶ مورد صدور و ۲۲۳ هزار و ۸۹۳ مورد تمدید کارت کار موقت بوده است. بیشترین تعداد صدور و تمدید کارت، متعلق به استان تهران با ۱۰۳ هزار و ۹۳۶ فقره و پس از آن اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

استان‌های خوزستان با ۶۵ مورد و مازندران با ۲۹ مورد کمترین تعداد صدور و تمدید کارت کار موقت را داشته‌اند.در استان‌هایی همچون ایلام، آذربایجان های شرقی و غربی، اردبیل، همدان، لرستان و کرمانشاه نیز صدور و تمدید کارت کار موقت اتباع بیگانه صورت نگرفته است.

سال گذشته جریمه بکارگیری اتباع غیرمجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، ۴۴۲ هزار و ۵۸۰ تومان بود اما این رقم امسال از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۹۶ هزار و ۶۲۵ تومان اعلام شد که ۲۵۴ هزار تومان نسبت به سال گذشته بیشتر بود.

به گزارش ایسنا،‌ شهریورماه امسال سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی در ۱۴ استان رونمایی و مقرر شد تمام واحدهای اجرایی در استان‌ها درخواست‌های مرتبط با استفاده از خدمات اشتغال اتباع خارجی را صرفاً در سامانه جامع اشتغال اتباع خارجی ثبت و رسیدگی کنند.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *