کاهش تعرفه واردات لاستیک دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک از کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد خبرداد.

کاهش تعرفه واردات لاستیک

دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک از کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، رادیو اقتصاد برنامه پنجره اقتصاد با حضور آقای میرعابدینی  دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک به گفتگو پرداخت.
مقدمه مجری: می‌خواهیم در رابطه با خبر “تعرفه واردات تایر کاهش پیدا کرده است و این که روند کاهشی قیمت‌ها در سطح عرضه” صحبت کنیم، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با تاکید بر لزوم رعایت قیمت‌های مصوب لاستیک در مراکز عرضه از کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد خبر داده است. سوال: من مقدمه‌ای از خبر را در راستای تعرفه واردات تایر کاهش یافت، به اطلاع مخاطبان مان رساندم توضیحات بیشتر را از شما بشنویم؟ 
میرعابدینی: تعرفه تایر سواری ۳۲ بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم تعرفه را کاهش بدهیم به عدد ۱۰ برسانیم، این تعرفه ۳۲ که قرار گرفته بود سبب شده بود که خیلی کالا به صورت رسمی وارد کشور نشود، چون بازرگان امکان رقابت با تایر‌هایی که غیر رسمی وارد کشور می‌شدند را نداشت بواسطه تعرفه بسیار بالایی که داشت هزینه‌های جانبی مثل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های اداره استاندارد و همه این‌ها باعث می‌شد که ما یک اختلاف شاید ۵۰ درصدی و بیشتر را با تایری که داشت غیر رسمی وارد کشور می‌شد داشته باشیم
 از طرفی با توجه به بحران شدیدی که در تایر سواری در کشور داریم و قیمت مصوبی که برای تولید داخلی در نظر گرفته که متاسفانه دست مصرف کننده نهایی نهایتا با یک افزایش شاید صد در صدی می‌رسد این کمبود بیشتر ملموس بود که خوشبختانه وزارت صمت و حاکمیت موافقت کردند با کاهش تعرفه و تقریبا ده روزی است که این اتفاق افتاده، البته یک مشکلاتی با سازمان استاندارد داریم که داریم آن را مرتفع می‌کنیم که فکر می‌کنم نهایتا تا یک ماه یا چهل روز آینده وضعیت بازار تایر سواری به یک ثبات خوبی برسد.
سوال: این واردات تایر از کدام کشور‌ها قرار است با این تعرفه انجام بشود؟ 
میرعابدینی: عمدتا مثل بقیه‌ی کالا‌ها تایر بیشتر از چین وارد کشور می‌شود، چین هم خیلی بازه متفاوتی دارد، یعنی ما شاید بالغ بر ۲۵۰ تا کمپانی تولید کننده تایر در چین داریم، هر کدام اگر ۴ تا برند داشته باشند این بالغ بر هزار تا برند هست، از برند‌های ضعیف هست تا برند‌هایی که خیلی‌های کوآلیتی هستند در رنکینگ جهانی جزو ده تا هستند.
سوال: دقیقا برای همین از شما پرسیدم که حالا این تعرفه کاهش پیدا کرده و خیلی هم خوب است، چون در بحث عرضه و کاهش قیمت و این که مقرون به صرفه‌تر به دست مصرف کننده هم برسد، تاثیر مستقیم خواهد داشت از چه کیفیت‌هایی قرار است وارد بشود؟ 
میرعابدینی: ما یکسری ضوابط بسیار سختگیرانه داریم که بسیار هم خوب است هر تایری که می‌خواهد وارد کشور بشود می‌بایست یکسری استاندارد‌ها را پاس کند، یکی ایمارک است که آن هم برای اتحادیه اروپا است استاندارد‌های سه گانه اس دبلیو آر که اتفاقا برای واردات بسیار به روز هست و اصطلاحا “اس تو دبلیو آر تو” می‌گویند یکسری ضوابط خاص دارد و اگر تایری این ضوابط را نتواند پاس کند اصلا قابلیت ورود به کشور را ندارد و عمدتا تایر‌هایی که وارد کشور می‌شوند همگی تایر‌های با کیفیت هستند که اختلاف هم شما بگیرید می‌بینید که تایری که دچار خسارت شده یا خدایی نکرده آسیبی رسانده باشد در تایر‌های وارداتی عمدتا بسیار کم است، چون بسیار سختگیرانه دارد روی آن برخورد می‌شود و عمدتا تایر‌هایی که وارد می‌شوند از یک شرایط کیفی بسیار خوبی برخوردار هستند.
سوال: پس باید انتظار داشته باشیم که شاهد واردات تایر‌هایی باشیم که با کیفیت از چین وارد ایران می‌شوند با تعرفه؟ 
میرعابدینی: البته از کشور کره، ژاپن، تایلند، اندونزی و همه این‌ها وارد می‌شود برند‌های اروپایی هستند، آلمانی است، ایتالیایی و مشلند فرانسوی است تمامی برند‌ها هستند.
سوال: یعنی این تعرفه‌ای که کاهش پیدا کرده شامل حال این کشور‌ها هم می‌شود؟ 
میرعابدینی: شامل حال همه کشور‌ها است.
سوال: خیلی خوب است
میرعابدینی: بله یعنی حالا بگوییم صرفا برای یک کشور نه، کلا ما یک کد اچ اسی داریم که آن تعرفه کاهش بدهد.
سوال: چه اتفاقی افتاده که ما به چینی‌ها اولویت دادیم؟
میرعابدینی: نه ما اصلا اولویت ندادیم، ولی واقعیت شما در بازار دنیا هم که بروید قطعا کشور چین بازار دنیا را احاطه کرده و این که ما بگوییم در ایران دارد اتفاق می‌افتد، نه.
سوال: منظورم این است که اگر ما با کیفیت مرغوب‌تر یا قیمت مناسب می‌توانیم از کشور‌های دیگر وارد کنیم هم می‌شود این اولویت را ایجاد کرد؟
میرعابدینی: قطعا دارد این الان انجام می‌شود.
سوال: آخر شما فقط به چین اشاره کردید ما محدود به چین شدیم؟
میرعابدینی: نه شما فرمودید که از کجا بیشتر؟ بله از چین قطعا حجم واردات بیشتر خواهد بود. چون یکسری تایر‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از لحاظ قیمتی هم به مراتب بالاتر هستند و شاید مصرف کننده خاص خودش را داشته باشد، شاید یکسری سایز‌های خاص خودش را داشته باشد، نوع خودرو‌ها متفاوت باشد، ولی عام را که بخواهیم در نظر بگیریم، بله بیشتر مربوط به حوزه‌ی کشور چین می‌شود، ولی همانطور که عرض کردم بازه بسیار متفاوت دارد یعنی ما جزو ده تای اول چینی‌ها را هم داریم، جزو ۱۵ تا بیشتر از دو سه تا داریم یعنی این طور نیست که ما بگوییم صرفا، شاید قبلا یک دیدگاهی بود که بگوییم این چین است و خوب نیست، نه قطعا این طور نیست.
سوال: بله هم با کیفیت چینی است و هم بی کیفیت، و این که می‌خواهم ببینم که الان مشخص است که این حجم واردات تایر چه مقدار هست و از کدام کشور‌ها چقدر قرار است وارد شود؟ 
میرعابدینی: ما عمدتا شاید چیزی حول و حوش بین ۷۵-۸۰ درصد از کشور چین باشد، ولی مثلا ما یک برند‌هایی داریم که ماهیتش مالک اصلی برای چین است، ولی در کشور‌های مختلف هم کارخانه دارد، در تایلند دارد، در اندونزی دارد، جا‌های مختلف و همواره سعی می‌شود که از همه‌ی کشور‌ها و ما هم بهترین تایر دنیا که به نام هست میشلند هست، میشلند در خود چین هم کارخانه دارد. می‌خواهم بگویم هیچ اختلافی هم بین این که کجا دارد تولید می‌شود نیست.
سوال: می‌دانید چرا پرسیدم حجم واردات این که مشخص هست یا نیست؟ و از کدام کشور‌ها؟ این که می‌خواهم ببینم چه میزان قرار است وارد شود و این که الان بازار چقدر نیاز دارد و ما می‌توانیم با این وارداتی که داریم انجام می‌دهیم و کاهش تعرفه پاسخگوی نیاز داخل باشیم؟
میرعابدینی: ضریب مصرف دارد، یعنی واسطه هست به این که شما بدانید چه تعداد خودرو در کشور دارید چه میزان خودرو در کشور دارد تولید می‌شود، ما ۲۲ میلیون خودروی سواری در کشور داریم، که ضریب مصرف را حداقل بخواهیم در نظر بگیریم ضریب مصرف یک حلقه است، یعنی به ازای خودرو‌هایی که درکشور داریم یعنی برای مارکت مان ما نیاز ۲۲ میلیون حلقه‌ای داریم، از آن طرف یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود که آن هم به ازای هر خودرو اگر ۵ حلقه درنظر بگیریم ۷ و نیم میلیون حلقه نیاز خودروساز ما است که مجموعه آن می‌شود چیزی حول و حوش ۳۰ میلیون حلقه، تولید کنندگان داخلی ضریب اسمی شان تقریبا ۲۲ میلیون حلقه تایر سواری میتوانند تولید کنند، اما امسال با توجه به مشکلاتی که داشتند فکر می‌کنم ماکسیمم به آن عدد ۲۰ میلیون برسیم، مابقی اش در واقع می‌شود میزان نیازی که به واردات ما اولویت را هم قرار دادیم و فکر می‌کنم که در این ۴ ماه پایانی چیزی حول و حوش ۴ میلیون حلقه بتوانیم تزریق کنیم که کمبود را جبران کند.
سوال: انشاالله این مشکلاتی که پیش آمده برای مردم و منتظر گرفتن این تایر‌ها هستند هم برطرف شود؟. 
میرعابدینی: قطعا، فقط این که بازه واردات و کار بازرگانی کار مثلا یک هفته ده روز نیست، یک تایم سه چهار ماه را حداقل نیاز دارد، ولی ما داریم تمام تلاشمان را می‌کنیم که در بازه کمتر از دو ماهه این آرامش را به کشور برگردانیم.
سوال: در واقع به سفر‌های عیدشان که می‌رسد؟ 
میرعابدینی: بله قطعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *