یک کارشناس حوزه کار با اعلام شرط استقبال کسب و کارها از پلتفرمهای داخلی و تاثیر فراوانی اعضا در بازارسازی، گفت: برای آنکه مردم و کسب و کارها از فضای پلتفرمهای داخلی استقبال کنند باید ضمن بالا بردن کیفیت و سرعت و ایجاد بازار عرضه محصولات و خرید و فروش آسان، قابلیتها و امکانات ویژهای برای پیام رسانها و پلتفرمهای داخلی درنظر گرفت.
حمید نجف در گفتوگو با ایسنا، درباره حضور کسب و کارهای مجازی در پلتفرمهای داخلی اظهار کرد: در بحث حضور افراد و مشاغل اینترنتی در پیام رسانها و پلتفرمهای داخلی چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اولین نکته بحث کیفی سازی این پلتفرمها است. علیرغم سرمایهگذاری کلانی که سالهای گذشته روی پلتفرمهای داخلی انجام گرفته است، متاسفانه خروجی کار آن چیزی نبوده که دنبال کردهایم و روی کیفیت آنها باید کار شود.
تقویت قابلیتها و ویژگیهای کاربردی پلتفرمهای داخلی
وی ادامه داد: چند سال قبل به سمت پلتفرمها و اپلیکیشنهای داخلی حرکت کردهایم و حتی برنامههایی طراحی شده که شبیه پلتفرمهای خارجی باشد یا جایگزین اینستاگرام و واتساپ شود ولی از نظر کاربردی هنوز به این قابلیت نرسیدهاند که نیازهای بخش اعظمی از مخاطبان را پوشش بدهند.
این کارشناس حوزه کار افزود: دومین نکته این است که در اپلیکیشنها و پلتفرمهای خارجی با یک بازار بین المللی مواجه هستیم. یعنی مخاطبینی که در شبکههای اجتماعی حضور دارند از کشورهای مختلف هستند و همه در یک بازار بین المللی قرار دارند. ما می خواهیم که افراد را از یک ارتباط بین المللی وارد حوزه شبکه های داخلی کنیم و بگوییم در این بستر فعالیت کنند و کسب و کارشان را ادامه دهند. طبعا برای این کار باید امکانات، زیرساختها و بسترهای شکل گیری چنین شبکه ای را تقویت کنیم.
جلب اعتماد کاربران نسبت به حفظ اطلاعات
نجف سومین نکته را بحث اعتماد و اطمینان کاربران دانست و گفت: بعضا این نگرانی وجود دارد که اطلاعات افراد مورد دستبرد یا سوء استفاده واقع شود بنابر این باید اپلیکیشنها و پلتفرمهای داخلی از ضریب اطمینان بالایی برخوردار باشند تا حفظ اطلاعات افراد صورت گیرد و نسبت به این مساله به مردم و مخاطبین شفافسازی شود.
این کارشناس حوزه کار، فراوانی اعضا در پلتفرمها را شرط بازارسازی دانست و گفت: در حال حاضر برخی از پلتفرمهای خارجی بالای ۵۰۰ میلیون نفر عضو دارند و هرچه تعداد اعضا بیشتر باشد در جذب کسب و کارها و کسب درآمد اثرگذارتر است چون این تعداد کاربران است که بازار را می سازد.
وی متذکر شد: پلتفرمهای داخلی باید هم از نظر کمی و کیفی با پلتفرمهای خارجی رقابت کنند و هم سرعت و قابلیت و امکانات مشابه با پلتفرمها و پیامرسانهای خارجی را داشته باشند تا افرادی که میخواهند کسب و کار خود را در شبکههای داخلی گسترش بدهند این اطمینان را پیدا کنند که از نظر اقتصادی، کاری و اطلاع رسانی چنین فضایی برایشان فراهم شده است.
شرط استقبال کسب و کارها از پلتفرمهای داخلی
نجف شرط اقبال کسب و کارها به پلتفرمهای داخلی و موفقیت آنها را ایجاد بازاری برای عرضه محصولات و خرید و فروش آسان و فراهم کردن بسترهایی همچون سرعت بالا و امکانات ویژه عنوان کرد.
این کارشناس حوزه کار متذکر شد: در حال حاضر کدام پلتفرم است که اگر بیست میلیون مخاطب برایش تعریف کنیم بتواند این فراوانی را پوشش دهد و دچار اختلال یا وقفه در فعالیت نشود؟ بخشی از فضای اشتغال کشور را اینترنت و شبکه های مجازی به خود اختصاص دادهاند بنابر این باید روی این بخش بیش از پیش توجه و تمرکز کرد، ضمن آنکه تنها سرمایهگذاری کافی نیست و باید به سمت کیفی سازی در طراحی و پشتیبانی این پلتفرمها و بازارسازی برای خرید و فروش کالا و خدمات برویم.
موفقیت و رشد پلتفرمهای فردی و شرکتی
وی با بیان اینکه پلتفرمهایی که به شکل فردی سرمایهگذاری شدهاند موفقیت و رشد بیشتری داشتهاند، تاکید کرد: در پلتفرمهایی که به شکل فردی یا شرکتی طراحی شدهاند و مورد الگوبرداری قرار گرفتهاند، بازتاب و استقبال بیشتری را شاهد هستیم چون از مرحله طراحی و شکل گیری تا پشتیبانی و خدمات پس از فروش روی آن فکر شده است ولی در زمینه اپلیکیشنها و پلتفرمهایی که قرار است به حالت گروهی و شبکههای اجتماعی فعالیت کنند و افراد در آن تبادل اطلاعات داشته باشند و خرید و فروش کنند، کمی مشکل داریم و باید بیشتر تقویت شوند.
این کارشناس حوزه کار در پایان با اشاره به شکل گیری پدیده “دهکده جهانی” گفت: در عصر ارتباطات قرار داریم و دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است لذا کوچکترین خبر در چنین فضایی با سرعت نور انتشار مییابد و محدودیت در دسترسیها چندان کارساز نیست؛ بنابر این به جای محدودیت باید به دنبال راهکارهایی باشیم که از این فضا حداکثر استفاده را ببریم، نقاط ضعف را جبران کنیم و جایگاهی برای خودمان متصور باشیم.