رضایت رهبر انقلاب از احیای واحدهای تولیدی با همت دولت سیزدهم/ بازگشت رونق به تولید

تهران- ایرنا- بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کرد و سبب رکوردشکنی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال شد، اقدامی که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال اعلام کرد؛ بر این اساس دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متوالی را مامور شناسایی و رفع مشکلات واحدهای تولید و صنعتی کشور کرد.

در همین راستا وزرا و روسای دستگاه‌ها با حضور در کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از نزدیک پای صحبت‌های تولیدگران و صنعتگران نشستند تا دستور رئیس جمهوری مبنی بر احیای ظرفیت بلااستفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت کشور را اجرایی کنند.

بر اساس‌ این گزارش، با تلاش و همت مسوولان و مدیران اقتصادی دولت، کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شد که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود، واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کنند تا کارگران دوباره به سر کار بازگردند.

بر اساس گفته تولیدکنندگان و صنعتگران برای اولین بار بود که مسوولان دغدغه‌مند به دنبال حل مشکلات و احیای بنگاه‌های اقتصادی بودند تا سرمایه‌های خاک خورده در کارخانه‌ها و کارگران رفته با بازگشت رونق، دوباره جان تازه بگیرند.

طبق اعلام نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی، در ۲ سال گذشته هشت هزار و ۱۱۴ واحد در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معدنی احیا و ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شده است.

در همین راستا میزان ۲۴۰ همت از سرمایه‌های مردم احیا شده است که رونق تولید، بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به همراه داشته است.

حاصل تلاش این اقدامات منجر شد تا دستاوردهایی رقم بخورد که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را به همراه داشته باشد و از اقدامات دولت سیزدهم تقدیر کند.

رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور افزودند: «مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»

احیای ۱۴۴۰ واحد صنعتی در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره احیای واحدهای تولیدی و صنعتی حسن خطاب و موجب خرسندی ماست.

فرشاد مقیمی افزود: در دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای شناسایی و رفع موانع تولید از بنگاه های اقتصادی صورت گرفت و همه پای کار آمدند تا چرخ تولید در کشور به حرکت در بیایید.

وی با اشاره به احیای یک هزار و ۴۴۰ واحد صنعای گفت: در سال ۱۴۰۲ از طریق راه اندازی این تعداد واحد صنعتی راکد برای ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است همچنین ظرفیت تولید در ۲ هزار و ۷۵۵ واحد به بهره برداری رسیده فعال مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر طی سال ۱۴۰۲ محقق شد.

به گفته مقیمی، همچنین ۲ هزار و ۲۹۰ طرح صنعتی جدید طی سال ۱۴۰۲ با اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر در شهرکها و نواحی صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفت و واحدهای بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بیش از ۵۲ هزار واحد و اشتغال حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر ارتقا یافت.

وی عنوان کرد: از محل احیای واحدهای راکدو بهره برداری از طرح های جدید در مجموع برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرکها و نواحی صنعتی سراسر کشور اشتغالزایی به وجود آمده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز بازفعال سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

مقیمی، افزایش ظرفیت تولید ۳۲۱۵ واحد صنعتی فعال زیر ظرفیت را از جمله برنامه‌های سال ۱۴۰۳ عنوان کرد که با اهتمام ویژه ای در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با اشاره به نوسازی و بازسازی ۳۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی گفت: این امر نیز طی سال ۱۴۰۳ در دستور کار است.

دولت سیزدهم با احیای واحدهای صنعتی، معدنی، خدماتی و کشاورزی نه تنها به اقتصاد کشور رونق بخشید بلکه رکورددار کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی شد. (منبع:خبرگزاری جکهوری اسلامی/ایرنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *