رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار خبر داد: صدور ۶ هزار و ۴۵۷ مجوز خانه مسافر از درگاه ملی مجوز‌ها به صورت ۳ روزه رئیس مرکز ملی بهبود فضای

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار خبر داد:

صدور ۶ هزار و ۴۵۷ مجوز خانه مسافر از درگاه ملی مجوز‌ها به صورت ۳ روزه

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار گفت: تا امروز ۶ هزار و ۴۵۷ مجوز «خانه مسافر» از درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده است.

امیر سیاح در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بر اساس قانون شرایط صدور هر مجوزی مثل صدور مجوز خانه مسافر توسط مرجع صدور مجوز باید به درگاه ملی مجوز‌ها اعلام شود. مرجع صدور خانه مسافر این شرایط را اعلام کرد و در درگاه ملی مجوز‌ها وجود دارد و هیئت مقررات زدایی شرایط و ثبت محور بودن این مجوز را تصویب کرده است. یعنی متقاضی اگر شرایط را داشت و تقاضایش را ثبت کرد، منجر به صدور مجوز می شود.

وی ادامه داد: درگاه یک سری استعلامات اولیه انجام می‌دهد که متقاضی چه کسی یا کجا ساکن است و وجود خارجی داشته باشد. بعد از استعلامات اولیه و صدور مجوز، طبق قانون میراث فرهنگی وظیفه نظارت براین خانه‌ها را دارد.

هیئت مقررات زدایی علل مخالفت میراث فرهنگی را وارد ندانست

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: مسئولان میراث فرهنگی با این رویه مخالف بودند، ولی هیئت مقررات زدایی، علت مخالفتشان را وارد ندانست و بر خلاف نظر آن‌ها مجوز خانه مسافر را ثبت محور تصویب کرد.

سیاح افزود: عزیزان میراث فرهنگی معتقدند مجوز خانه مسافر باید تایید محور شود و ما از آن‌ها کتبی پرسیدیم دقیقا چه مواردی را قبل از مجوز می‌خواهند تایید کنند، ولی آن‌ها موارد درخواستی را اعلام نکردند و وقتی اعلام نکردند باید نظارت پسینی داشته باشند و معیار‌هایی را برای نظارت پسینی اعمال کنند.

شفافیت روند اجاره خانه‌های مسافر، با صدور مجوز از درگاه ملی

سیاح در مورد مزیت‌های صدور مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها توضیح داد: نگاه قانون این است که فعالیت‌های زیرزمینی، روی زمین و شفاف انجام شود. سال‌های سال در شهر‌های گردشگری، خانه‌های مسافر به صورت زیرزمینی فعال بودند و هستند، یعنی حکومت نمی‌دانست چه کسی و کجا خانه اجاره می‌دهد. در حالیکه در شمال یا بسیاری از شهر‌ها مردم خانه هایشان را اجاره می‌دهند، اما قانون می‌گوید این خانه‌ها ثبت شوند تا دولت بداند چه کسی در کجا خانه هایشان را به مسافران اجاره می‌دهند و بتواند یک نظارت حداقلی داشته باشد، به همین دلیل می‌گوید شرایط را آسان کنید تا فعالیت‌های زیرزمینی قابل نظارت شوند.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار فایده دیگر صدور مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها برای متقاضیان خانه مسافر را غیر حضوری بودن، بدون دردسر‌های اداری یا پارتی بازی و خدایی ناکرده پرداخت‌های غیر قانونی ذکر کرد.

وی ادامه داد: برای مسافران هم فایده‌های بسیار دارد، چون حداقل می‌دانند این خانه مسافری که مجوز دارد و حکومت ثبت کرده از خانه‌های دیگری که هیچ کجا ثبت نشدند، حتما امنیت بیشتری دارد.

سیاح در پایان تاکید کرد: خانه‌های مسافری که از سال آینده بدون مجوز فعالیت می‌کنند در ادارات دولتی دچار مشکل خواهند شد و همه خانه‌های مسافر باید  مجوز  دریافت کنند.

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *