بازار لاستيک در مسير ثبات مسوولان وزارت صمت: ظرف یک ماه با گسترش توزیع از طریق سکو‌های اینترنتی و ایجاد شفافیت بیشتر بازار

بازار لاستيک در مسير ثبات

مسوولان وزارت صمت: ظرف یک ماه با گسترش توزیع از طریق سکو‌های اینترنتی و ایجاد شفافیت بیشتر بازار این محصول به ثبات می رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی وزارت صمت با حضور در برنامه ميز اقتصاد شبکه خبر گفت: با افزایش تولید و عرضه لاستیک، شرایط بازار این محصول تا حدودي بهبود یافته است.

سوال: آقای میرزایی با مجوز افزایش قیمت بیست درصدی قرار بود مشکل تولید هم حل شود به نظر می‌آید این اتفاق هم افتاده ولی این دو نرخی چرا همچنان وجود دارد؟
میرزایی: در خصوص بحث افزایش نرخی که اتفاق افتاده به واسطه تغییر نرخ ارز ترجیحی بود به عرضه نیما در خوراک، خوب مواد اولیه هم به همان نسبت افزایش پیدا کرد.
سوال:حالا مشکلات تولید حل شد
میرزایی: اما مشکل تولید ماند به واسطه این که ارز تا حدودی تأمین شد خوب تقریباً می‌بینید که در آمار هم اگر نگاه کنید تا هشت ماه نزدیک به چهارده میلیون حلقه تولید شده و این بیانگر این است که تولید نقش خودش را ایفا کرده و، چون همه تولید هم دارد توزیع می‌شود ما در این حوزه طبیعتاً نباید مشکلی داشته باشیم.
سوال: از این هفتاد و پنج هزار حلقه‌ای که قرار بود وارد بازار بشود چه تعداد وارد بازار شده؟
میرزایی: ما پانزده روز قبل  توافق کردیم هفتصد هزار حلقه را در بازار عرضه کنیم که عمده این تایر‌ها رینگ سیزده هستند و یک بخشی هم رینگ چهارده و پانزده و بیش از سیصد هزار حلقه در بحث نمایندگان توزیع شده حدود صد هزار حلقه در بخش عرضه مستقیم توزیع شده ما یک بخشی هم داریم بحث شرکت‌ها و سازمان‌ها و حمل و نقل عمومی که عمدتاً تاکسی‌رانی‌ها هستند.
سوال:حالا مجموعاً چقدر توزیع شده؟
میرزایی: تقریباً بیش از ششصد هزار حلقه توزیع شده بود و قطعاً هم در روز‌های آینده مابقی این میزان توزیع خواهد شد. در شهر تهران آن چیزی که تعهد شده در کلان شهر‌ها توزیع شده ان‌شاءالله در بقیه شهر‌ها هم توزیع را انجام خواهیم داد تا آن هفتصد هزار حلقه توزیع شود.
سوال: الان در همین دوتا استان زنجان و قم که توزیع اینترنتی هم دارد انجام می‌شود روی سکو‌ها این رینگ سیزده که می‌فرمایید همچنان کم هست و مشکل چیست این که می‌فرمایید همه تولید وارد بازار شده؟
میرزایی: اگر بازار را نگاه کنید دوستانم هم رصد کنند رینگ چهارده خدا رو شکر از وضعیت التهاب خارج شد مخصوصا رینگ پانزده خیلی در سطح کشور وجود دارد و متقاضی ندارد و یا حداقل می‌توانیم بگوییم التهابش به شدت فروکش کرده ما در خصوص رینگ سیزده کمبود نداریم باید آن التهاب بازار را بخوابانیم آن تقاضا را حذف کنیم و در این خصوص ما تولید را افزایش دادیم ما روزانه حدود چهار هزار حلقه تایر را افزایش دادیم ما بیش از ده هزار حلقه در روز تولید می‌کنیم. این میزان تایری که در حال حاضر دارد تولید می‌شود و به بازار در عرضه می‌شود قطعاً مصرف نمی‌شود.
سوال: تا کی؟
میرزایی: خوب ما داریم پیوسته تولید می‌کنیم تا زمانی که این التهاب کاهش پیدا کند.
سوال: پیش بینی تان چه زمانی است؟
میرزایی: ما تصور می‌کنیم که آن التهاب باید امروز برطرف شده باشد، چون که واقعیتش این است یک صحبتی که دارد می‌شود تایر دولتی ما نداریم ما خوراک مان آزاد شده تایر را هم به نرخ آزاد داریم می‌فروشیم و این که عده‌ای تایر را خریداری می‌کنند به امید اینکه بعد‌ها بتوانند گران‌تر بفروشند این تصور، تصور غلطی است و قاعدتاً باید از بین برود.
سوال: آقای مهدوی آقایی میرزایی می‌گویند که مشکلی در تولید نیست شما بفرمایید که علت این دو نرخی که همچنان در بازار وجود دارد یکی که حالا به نام نرخ دولتی ازش یاد می‌شود و یکی نرخ آزاد چیست و چگونه باید برطرف بشود؟

مهدوی: خوب آقای میرزایی توضیح دادند این التهابی که در بازار ایجاد شده یک قسمتش برمی‌گرددد به تولید. خوب این یک واقعیتی است، ولی تمهیداتی در این مدت تأخیر دیده شدکه الان مشکل در بحث تولید هم نیست. نمی‌خواهم بگویم که مشکل تولید نبوده است، الان در حال حاضر با تمهیدات و پیگیری‌هایی که انجام شده مشکل تولید برطرف شده، ولی قبلاً مشکلاتی بود که این  تأثیر را گذاشته است.
سوال: پس چرا موضوع بازار حل نشده؟
مهدوی: الان عرض می‌کنم آقای میرزایی یک موضوعی را گفتند بحث تقاضای کاذب و التهاب. وقتی که در تولید گا‌ها مشکلی باشد سطح عرضه کمتر می‌شود و این خودش منجر می‌شود به التهاب و تقاضای کاذب افزایش خرید به نوعی عطش خرید، خوب این هم یک یا اینکه یک سری افراد می‌آیند سوء استفاده می‌کنند بیش از نیازشان کالا تهیه می‌کنند و بازار را دچار کمبود می‌کنند این‌ها را به هر نوعی در یک جا‌هایی دپو می‌کنند و این خودش آسیب می‌زند به عرضه توزیع و اینجا وظیفه ما به عنوان وزارت صنعت معدن و تجارت چیست در سطح عرضه، حالا اگر یک کالایی مشکلی نداشته باشد از لحاظ تولید و عرضه خوب آن که طبق روال خودش در شبکه سنتی و سیستم مویرگی در کل کشور وجود دارد خوب توزیع می‌شود، الحمد الله ما شبکه توزیع خیلی منسجمی داریم و شبکه توزیع منعطف که همیشه هم ثابت شده در سنوات مختلف نه فقط برای لاستیک برای همه کالا‌ها این شبکه توزیع منعطف است و سریع خودش را بازیابی می‌کند و تطبیق می‌دهد با شرایط، ما بیش از سه میلیون و پانصد هزار واحد صنفی در کل کشور داریم شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم تعاونی‌های مصرف داریم، تعاونی‌های در واقع کارگری، کارمندی، سازمان میادین، شبکه توزیع بسیار گسترده‌ای داریم که همیشه در سنوات متعدد در سنوات گذشته هم این موضوعات که پیش آمده خودشان را تطبیق دادند و مشکلات را برطرف کردند و حالا ما مثلاً فرض کنید که پیش می‌آید در خصوص لاستیک همین که ایشان گفتند بحث افزایش تقاضا یا تقاضای کاذب ما وظیفه مان این است که این را در قالب سامانه‌ها عرضه‌اش را شفاف بکنیم یعنی اجازه اینکه یک فردی بیاید بیشتر از نیازش آن کالا را تهیه کند و آسیب بزند به شبکه توزیع حالا این کار‌ها و این تدابیر و تمهیدات خوب دیده شده در بعضی شهر‌ها و استان‌ها به صورت آزمایشی و پایلوت این طرح‌ها اجرا شده مثلاً ما آمدیم از کل ظرفیت شبکه توزیع استفاده کردیم و اجرا شده مثلاً ما آمدیم از کل ظرفیت شبکه توزیع استفاده کردیم فروش از طریق سکو‌های فروش که به صورت اینترنتی هم هست. آن‌ها آمدند به نوعی در برخی از استان‌ها و شهر‌ها این کار را انجام دادند نتایج خوبی هم داشته در برخی شهر‌ها خوب این استقبال انجام نشد از اینکه بروند حتماً واحد‌های صنفی ما درواقع سکو‌های فروش بخواهند کالایشان را عرضه بکنند یا مردم اصلاً مراجعه‌ای به سکو‌های فروش نداشتند.
سوال: برای واحد‌های در واقع استقبال نکرد و یا مردم استقبال نکردند؟
مهدوی: گا‌ها، ببنید وقتی مثلا ما یک سکویی داشتیم مردم هم بایستی می‌رفتند کالاهایشان را از طریق سفارش می‌دادند هم سفارش خرید می‌دادند و اینکه واحد صنفی هم باید می‌رفت در این پلتفرم و کالایش را عرضه می‌کرد.
سوال: الان کدام رعایت نکرده است؟
مهدوی: هم مردم گاهاً، هم واحد‌های صنفی.
سوال: اگر شما یک راه بگذاری و آن راه هم فقط سکو‌های اینترنتی باشد مردم هم نیاز داشته باشند چرا نیایند و استقبال نکنند اگر راه دیگری نباشد؟
مهدوی: باید ظرفیت این هم باشد دیگر؟
سوال: ظرفیت چی دقیقا؟
مهدوی: ببینید ما الان هیچ محدودیتی اینکه برای شبکه‌های توزیع مان محدودیت بگذاریم نداریم ما الان از همه شهر‌ها استفاده می‌کنیم الان کاری که انجام شده و تدبیری که دیده شده است این را من خدمت جناب‌عالی عرض می‌کنم خدمت همه عرضه کننده‌ها، واحد‌های صنفی و مردم عزیزمان عرض می‌کنم الان در حال حاضر در بستر سامانه جامع تجارت این امکان فراهم شده تا واحد‌های صنفی دارای مجوز صنفی کد نقش بگیرند. واحد‌های صنفی در سامانه جامع تجارت اطلاعاتشان موجود است، نقش تجاری واحد صنفی مشخص است که عمده فروش است یا خرده فروش.
سوال:استقبال نمی‌کنند؟
مهدوی:این را نه این را که نگفتیم استقبال نمی‌کنند من آن بحث اول را گفتم که از طریق سکو‌های فروش آن هم در بعضی استان‌ها که به صورت آزمایشی اجرا شده بود خوب این که بگوییم همه واحد‌های صنفی را ملزم کنیم که بروند از طریق سکو‌ها کالاهایشان را عرضه کنند ما هم همچنین عزمی نداشتیم. بستر آزمایشی بود.
سوال: انجام خواهد؟
مهدوی: الان برای شبکه توزیع خدمت شما عرض می‌کنم ما برای شبکه توزیع هیچ محدودیتی نداریم از همه ظرفیت‌ها هم بایستی استفاده بکنیم ما یک سامانه جامع تجارت داریم، سامانه جامع تجارت کالا رصد می‌شود از مرحله تولید یا واردات و اینکه منتقل می‌شود به انبار یا منتقل می‌شود به خورده فروشی و عمده فروشی.
سوال: اگر قرار باشد که مصرف‌کننده نهایی مشخص بشود لزومش این است که این بستر از طریق همین سکو‌ها عرضه شود؟
مهدوی: الان این بستر فراهم شده هفته قبل هم اتاق اصناف اطلاعیه داد همه واحد‌های صنفی فروش لاستیک قرار بر این شد همه کد نقش بگیرند و بیایند اطلاعات را وقتی فروش می‌کنند کد ملی خریدار، شماره موبایل خریدار و اینکه شماره حالا شاسی یا پلاک خودرو را هم وارد بکنند و خرید را ثبت کنند این برای چی است؟ برای اینکه اون فردی که می‌آید کد ملی شو وارد می‌کند دیگر نرود از یک خیابان دیگر دوباره لاستیک تهیه بکند یک نفر بیاد بیشتر از حد مورد نیاز خودش تهیه بکند یک مصرف‌کننده دیگر برود تهیه کند این امکان برایش فراهم نباشد.
سوال: آقای نیک منش معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفتید که با تداوم روند فعلی ظرف پانزده روز بازار به ثبات می‌رسد در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟
نیک مش: همان‌گونه که مستحضرید بعد از التهابی که در بازار لاستیک به وجود آمد رصد و پایش که توسط بازرسان محترم اتاق‌های اصناف سراسر کشور به اتاق اصناف ایران واصل شد اتاق اصناف ایران هم گزارشات تحلیلی بازار را برای اینکه حفظ آرامش بازار صورت بگیرد عرضه مکفی تایر صورت بگیرد گزارشات تحلیلی را به استحضار مقام معاون اول محترم رئیس‌جمهور و مسئولین ستاد تنظیم بازار داده شد و از یک طرف دیگر هم جلسات متعدد دیگر با وزارت صنعت معدن گذاشته شد که از اینکه این تأمین مکفی مخصوصاً در رینگ‌های سیزده و چهارده و پانزده انجام بشود و ما جلسات متعددی را گذاشتیم پیرو دغدغه‌هایی که ریاست محترم جمهوری از باب نظارتی داشتند. ریاست محترم اتاق اصناف ایران طی طرح تشدید نظارت بر بازار تایر را به همراه اتحادیه‌های صنفی و بازرسان اتاق اصناف در دستور کار قرار دادند این رصد و پایش به صورت روزانه دارد انجام می‌شود واقع امر این است که آن چیزی که می‌باید در کف بازار و انتظار ما این بود که عرضه لاستیک به اندازه کافی مخصوصاً رینگ‌های پرتقاضا مثل رنگ سیزده انجام بشود هنوز به نحو خوب این عرضه صورت نگرفته هنوز این کمبود در بازار کمی وجود دارد ان‌شاءالله امید آن داریم که عرض کردم ظرف پانزده روز باید آقای میرزایی و دوستان آقای میرزایی در بخش تولید و در بخش عرضه کمک کنند به توزیع‌کنندگان ما به موقع این لاستیک‌ها را مخصوصاً لاستیک‌های پرتقاضا را انجام بدهند.
سوال: آقای میرزایی فرمودند مشکلی در تولید نیست شما می‌فرمایید هست؟
نیک منش: ۱۴ میلیونی که آقای میرزایی فرمودند این مجموع چند ماه هست، ولی واقعیت را باید بپذیریم به دلیل اینکه حالا مواد اولیه‌ای که به هر طریق ممکن به وجود آمد ما سه ماهه اول و سه ماهه دوم آنچنان تولیدی نداشتیم تولید در همین چند ماه اخیر، یکی دو ماهه اخیر افزایش پیدا کرده حالا این یک دفعه که تولید شده باید در سطح عرضه باید نشان بدهد و این هم به تناوب این کار صورت می‌گیرد و امید آن داریم که مخصوصاً الان در حال حاضر من رصد و پایشی که انجام دادم برخی از برند‌های ما هنوز آن لاستیک‌های پرتقاضا را در سطح بازار عرضه نکردند خواهش من از انجمن تولیدکنندگان آن است که آن لاستیک‌ها پرتقاضا را و آن برند‌هایی که مردم بیشتر پذیرش می‌کنند و آن‌ها را هر چه زودتر عرضه کنند تا به امید خدا ما التهابی را در بازار نداشته باشیم و با حفظ آرامش بازار این نظارت و پایش خودمان را ادامه بدهیم.
سوال: این عرضه اینترنتی از طریق سکو‌ها را قبول دارید که باعث شفافیت می‌شود و مشکلات فعلی را خیلی از بین می‌برد؟
نیک منش: ببینید توزیع‌کنندگان ما، خرده فروش و عمده فروش ما در حال حاضر همه از پلتفرم‌ها دارند استقبال می‌کنند، هم از سامانه جامع تجارت. از هر دو طرف دارند انجام وظیفه می‌کنند.
سوال:، پلتفرم‌ها باید متصل باشد به سامانه جامع تجارت؟
نیک منش: این را دیگر دوستان وزارت صنعت معدن باید اعلام بکنند فقط خواهش من از دوستانی که متولی هستند ثبتی که در سامانه جامع تجارت دارد انجام می‌شود باید طوری بشود که با سرعت انجام بشود این که نه مشتری ما آزار ببیند نه توزیع‌کننده ما، در حال حاضر شاید یک حلقه لاستیک به ثبت برسانیم و آن فیلد‌های آخر تموم بشود پانزده دقیقه الی بیست دقیقه وقت می‌برود این را انتظار داریم که مسئولینی که در سامانه جامع تجارت دارند مدیریت می‌کنند به نوعی طراحی کنند که این با سرعت انجام بشود و زودتر هم یک توزیع‌کننده بتواند لاستیکش را دست مصرف‌کننده تحویل دهد.
سوال: آقای میرزایی الان حالا آن چیزی که آقای نیک منش گفتند می‌گویند که برخی آن انواع پرطرف‌دار و پرمصرف همچنان تولیدش کم هست این اینطوری است؟
میرزایی: خوب اینکه برند‌ها تفکیک شده‌اند و تقاضا روی برخی برند‌ها بیشتر هست این نشان می‌دهد که التهاب بازار کم شده یعنی متقاضی رفته روی نشان‌های خاص این نشان‌های تجاری نشان می‌دهد که خوب التهاب کم شده ما قبلاً این فضا را نداشتیم و این‌ها خبر‌های خوبی است که ما در حوزه بازار داریم می‌بینیم.
سوال: و اگر کمبودی باشد در این حوزه و به نظر می‌رسد که باشد آیا جبران خواهد شد؟
میرزایی: ببینید ما براساس میزان تقاضایی که در بازار وجود دارد یک ظرفیت تولیدی هم داریم ما فرصت تولیدی را متأسفانه در ۶ ماه اول سال از دست دادیم که درست می‌فرمایند بابت تأمین ارز ما بود.
سوال: کی جبران می‌شود؟
میرزایی: ما تقریباً جبران کردیم ما چیزی را الان تقریباً آن چیزی که باید جزء تعهدات تولید کننده است جبران شده، ولی آن انتظاری که از تولیدکننده وجود داشت و به حق هم هست ما ظرفیتی را ایجاد کرده بودیم در برخی از شرکت‌های بزرگ مان که انتظار می‌رفت که ما ده درصد افزایش تناژ داشته باشیم و آن ده درصد را از دست دادیم. ما باید به جای بیست و یک میلیون حلقه باید بیست و سه میلیون حلقه تولید می‌کردیم و این فرصت را ما در این ۶ ماه اول از دست دادیم و در شش ماه دوم بتوانیم بخشیش را جبران کنیم، ولی در سال آینده ما ان‌شاءالله به بیست و سه میلیون حلقه در سال خواهیم رسید.
سوال: فکر می‌کنید که این التهاب بازار کی از بین می‌رود. آقای نیک منش گفتند که پانزده روزه شما فکر می‌کنید که این التهاب کی از بین رود؟
میرزایی: بخشیش را در سیاست‌گذاری می‌بینید و خوب ما انتظار داشتیم قیمت تایر آزاد شود از حالت قیمت گذاری دستوری خارج بشود این خیلی کمک می‌کرد به اینکه حال التهاب بخوابد خوب این یک بخشی از کار است یک بخشی از کار هم سیستم‌های نظارتی است، سیستم‌های نظارتی ما انتظار داریم که بیشتر در حوزه انبار‌ها متمرکز باشند با آن‌ها که احتکار می‌کنند برخورد شود، ولی در بخش توزیع یک مقداری فضا آزاد‌تر بشود که احتمالاً اگر تایری در پستو هست بیرون بیاید.
سوال: حالا این مشکل تولید نظرتان کی برطرف شود؟
میرزایی: در فصلی هستیم که تقاضا قاعدتاً باید بیاید پایین ما به فصل زمستان نزدیک می‌شویم من فکر نمی‌کنم التهاب خیلی ادامه پیدا کند ما باید ظرف ماه آینده با توجه به حجم تولید هم افزایش پیدا کرده عرض کردم ما در رینگ ۱۳ بیش از چهار حلقه در روز اضافه کردیم ما حدود ده هزار روزی فقط رینگ سیزده تولید می‌کنیم، این میزان مصرف نیست و قطعاً این به بازار پس خواهد خورد و من فکر می‌کنم که یک ماه آینده ان‌شاءالله التهاب این رینگ برطرف شود ضمن این که گزارشی هم که دادند فکر می‌کنم مال گذشته بود امروز این التهاب خیلی کاهش پیدا کرد.
سوال: آقای مهدوی حالا توضیحاتی فرمودید در خصوص تغییراتی که قرار است در عرضه اینترنتی ایجاد شود از کی می‌توانیم شاهد این باشیم که دیگر واقعاً این سکو‌های اینترنتی عرضه را بتوانند به عهده بگیرند و لاستیک دیگر به طور کامل از طریق همین سکو‌ها عرضه بشود.
مهدوی: من خوشحال شدم از قولی که آقای میرزایی دادند بحث تولید را اینکه در واقع خط تولید را در واقع بیشتر متمرکز کردند روی سایز‌های پرتقاضا که این هم یک نوید خوبی است آقای نیک منش هم توضیح دادند الان من فکر می‌کنم که التهاب هم کمتر شده خدارو شکر من هم فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده با این هماهنگی که بین این شبکه تولید تأمین و توزیع است این التهاب برطرف بشود ما هم تمام سعی مان را می‌کنیم که به صورت شفاف این عرضه صورت بگیرد؟
سوال: اینترنتی دیگر؟
مهدوی: من تأکید نمی‌کنم حتماً اینترنتی آن بخشی از شبکه توزیع ماست ما شبکه توزیع را نمی‌توانیم محدود بکنیم از لحاظ قانونی هم نمی‌توانیم شبکه توزیع را محدود کنیم فقط به یک مسئله سکوها، سکو‌ها بخشی از نظام توزیع ماست از آن طریق دارد عرضه می‌شود توزیع می‌شود ما شبکه سنتی داریم واحد‌های صنفی داریم عمده‌فروش دارند، پروانه کسب دارند.
سوال: کی از این دو تا شهر می‌آید به کل کشور؟
مهدوی: شفافیت همین است جناب‌عالی به عنوان مدافع مردم مصرف کننده که اینجا زحمت می‌کشید ما هم خدمت شما هستیم من به شما قول می‌دهم که این شفافیت ایجاد بشود.
سوال:تا یک ماه؟
مهدوی: حالا بخشی از این شفافیت از طریق سکوهاست بخش زیادی از طریق همین ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت است که راحت‌تر هم هست برای دوستان آقای نیک منش گفتند ظاهراً زمان زیاد می‌برد برای اینکه این اطلاعات ثبت بشود ما می‌توانیم این را با دوستان صحبت کنیم بخش فنی سامانه در واقع تسهیل بکنند.

خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *