در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ واردات مرغ متوقف شد/ قیمت خرید گندم افزایش می‌یابد/ مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است سخنگویی کمیسیون کشاورزی

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واردات مرغ متوقف شد/ قیمت خرید گندم افزایش می‌یابد/ مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

سخنگویی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سرپرست وزارت کشاورزی باتوجه به مسائل مطرح شده در اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی، قول داده‌اند که دیگر مرغ وارد کشور نشود؛ مشروط بر اینکه آنها مرغ را با نرخ مصوب یعنی کیلویی ۷۳ هزار تومان توزیع کنند.

ذبیح‌ الله اعظمی ساردویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به آخرین نتایج جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با سرپرست وزارت کشاورزی، گفت: موضوعاتی چون تلاطم در بازار جوجه یک روزه، تولید و توزیع مرغ و گوشت و …. به بحث گذاشته شد؛ در این جلسه که تولیدکنندگان نیز حضور داشتند در نهایت تصمیم گرفته شد که با هدف حمایت از تولید داخلی واردات مرغ ممنوع شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: آقامیری سرپرست وزارت کشاورزی موافقت اولیه خود در زمینه واردات نهاده و توزیع از سوی بخش خصوصی را اعلام کرده است اما تا عملیاتی شدن این مهم فاصله زیادی داریم. اگر قرار باشد نهاده دامی از سوی بخش خصوصی وارد شود رانت از بین خواهد رفت اما در ازای آن بخش خصوصی باید متعهد شود با قیمتی که دولت تعیین می‌کند جوجه یک روزه و مرغ را توزیع کنند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در بازار نباشیم.

نماینده مردم جیرفت قیمت‌گذاری دستوری را یکی از عوامل برهم زدن نظم بازار مرغ عنوان کرد و افزود: زمانی مشکل پیش می‌آید که عده‌ای  ارز دولتی دریافت ‌و اقدام به واردات کنند این افراد چندان دغدغه تولید ندارند و برای آنها اهمیت ندارد که چه بلایی ممکن است بر سر تولید داخلی آورده شود و بدون توجه به تولید داخلی اقدام به واردات مرغ از ترکیه می‌کنند.

اعظمی ساردویی با بیان اینکه از هفته پیش‌رو مرغ از ترکیه وارد نخواهد شد، تصریح کرد: سرپرست وزارت کشاورزی باتوجه به مسائل مطرح شده در اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی قول داده‌اند که دیگر مرغ وارد کشور نشود؛ مشروط بر اینکه آنها مرغ را با نرخ مصوب یعنی کیلویی ۷۳ هزار تومان توزیع کنند.

وی با انتقاد از تعلل دولت در معرفی گزینه نهایی وزارت کشاورزی، تصریح کرد: امنیت غذایی کشور در دست وزارت کشاورزی است و این تعلل جایز نیست و امیدواریم در این هفته گزینه نهایی از سوی دولت معرفی شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من در مصاحبه‌ای گفتم به نظر می‌رسد آقا میری گزینه احتمالی و نهایی دولت برای وزارت کشاورزی باشد؛ من در این اظهار نظر دیدگاه شخصی خود را بیان کردم و این نظر نباید به مثابه نظر نهایی کمیسیون کشاورزی اطلاق می‌شد. زمانی‌که آقامیری در کمیسیون کشاورزی مجلس حاضر شد و برنامه‌های خود را عنوان وزیر تشریح کرد در آن زمان من به عنوان سخنگوی کمیسیون کشاورزی می‌توانم دیدگاه اعضای کمیسیون درباره وی را رسانه‌ای کنم و هم اکنون نمی‌توانم از جانب سایر همکاران در این خصوص اظهار نظر قطعی کنم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که نارضایتی تولیدکنندگان از عملکرد وزارت کشاورزی محدود به مرغ و جوجه یک روزه نیست و نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت نتوانست رضایت گندمکاران را جلب کند؛ آیا مجلس برای رفع این نارضایتی‌ها به وزارتخانه هشدارهایی داده است؟ گفت: امنیت غذایی مساوی با امنیت ملی است و از آنجایی‌که گندم جزو قوت غالب خوراک مردم است باید در تامین آن خللی ایجاد نشود؛ تا به امروز کشاورزان جنوب کرمان حدود ۱۷۶ هزار تن گندم تحویل دولت دادند و این عدد نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد رشد کرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به کشت قراردادی، بارندگی‌های مناسب و قیمت خرید قابل قبول خرید گندم به حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تن خرید انجام شود که دیگر نیاز به واردات هم نداشته باشیم. کمیسیون کشاورزی با نرخ خرید گندم کیلویی ۱۷ هزار تومان موافقت کرده بود اما دولت خرید گندم کیلویی ۱۵ هزار تومان را مد نظر قرار داده بود؛ اما قرار است تجدید نظری در قیمت خرید تضمینی گندم صورت بگیرد و قیمت خرید گندم ۱۶ هزار تومان شود این نرخ نیز از سوی اتحادیه گندمکاران تایید شده است و می‌تواند رضایت گندمکاران را جلب کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت پایه روی ۱۱ هزار تومان است و با تشویقی و قیمت نهاده، کود و …  ۱۵ هزار تومان شده است؛ تیرماه بحث قیمت گذاری مجدد برای خرید گندم پاییزه مطرح است و تلاش می‌کنیم که قیمت پایه روی ۱۵ هزار تومان باشد که این نرخ به کشاورزان کمک زیادی می‌کند.

اعظمی ساردویی پرداخت نکردن مطالبات گندمکاران را مهم‌ترین چالش کشاورزان دانست و افزود: مطالبات گندمکاران تا به امروز پرداخت نشد و قرار است که در این هفته پرداخت شود.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *