دومین اقدام دولت برای مهار تورم کالاهای اساسی/ حقوق ورودی ۴۴کالا ۱درصد شد بر اساس مصوبه هیئت دولت نرخ حقوق ورودی ۴۴ قلم کالاهای اساسی

دومین اقدام دولت برای مهار تورم کالاهای اساسی/ حقوق ورودی ۴۴کالا ۱درصد شد

بر اساس مصوبه هیئت دولت نرخ حقوق ورودی ۴۴ قلم کالاهای اساسی از ۴ به یک درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هیئت وزیران فهرست کالاهای اساسی و دارو و شیرخشک اطفال مشمول کاهش حقوق گمرکی به ١ درصد در سال ۱۴۰۲ (موضوع بند ب تبصره ٧ قانون بودجه ۱۴۰۲) را مصوب کرد.

بر این اساس حقوق ورودی گندم، برنج، شکرخام، روغن خام، ذرت، دانه سویا، کنجاله سویا، جو، گوشت قرمز و گوشت مرغ و فهرست اقلامی دارویی و شیرخشک اطفال از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت.

اخیراً نیز رئیس جمهور لایحه دوفوریتی برای کاهش مالیات ارزش افزوده اقلام اساسی از ۹ درصد به یک درصد را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده بود.

پیش از این  خبرگزاری تسنیم، هشدار داده بود که به‌دلیل بلاتکلیفی میزان حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات با وقفه شدید مواجه شده است، بر این اساس با توجه به دو اقدام اخیر دولت پیش‌بینی می‌شود که روند ترخیص کالاهای اساسی با سرعت بیشتری دنبال شود و قیمت کالاهای مصرفی مثل مرغ در بازار تعدیل شود.

پیش از این وزیر اقتصاد در مکاتبه‌ای با رئیس جمهور خواستار اجرای ۵ اقدام از سوی دستگاههای اجرایی برای تعیین تکلیف احکام قانون بودجه مرتبط با گمرک شده بود، در جدول زیر فهرست این اقدامات قابل مشاهده است.

اوایل اردیبهشت ماه نیز رئیس‌کل گمرک در مکاتبه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود؛ بایستی فهرست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی با پیشنهاد آن سازمان به تصویب هیئت محترم وزیران برسد. طبق تجارب سال گذشته احتمال عدم اظهار و ترخیص کالاهای اساسی وارده توسط برخی از واردکنندگان تا ابلاغ فهرست موردنظر وجود دارد و این موضوع ضمن رسوب کالاهای وارده در اماکن گمرکی عدم تأمین به‌موقع کالاهای اساسی و احتمال افزایش قیمت آنها را نیز در پی خواهد داشت لذا دستور فرمایید اقدامات لازم صورت پذیرفته و نتیجه را جهت اجرا و وصول عایدات صحیح دولت و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های اختلافی به این سازمان ابلاغ نمایند.

خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *