کارشناس حوزه لوازم خانگی مطرح کرد؛ قاچاق سازمان یافته کالا با سوء استفاده از نقش «پُست» در بازار لوازم خانگی

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر در بخش تولید لوازم خانگی در ایران وجود دارد ،  قاچاق کالا است.

بهناز صفری؛ بازار: احسان فدایی؛ کارشناس حوزه لوازم خانگی در خصوص قاچاق کالا در بخش لوازم خانگی به بازار گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حال حاضر در بخش تولید لوازم خانگی در ایران وجود دارد ، مساله قاچاق کالا است. گرچه ممنوعیت هایی برای واردات کالاهای خارجی وجود دارد ، ولی متاسفانه همچنان کالاهای خارجی به کشور قاچاق می شود.

وی افزود: البته این نوع قاچاق هم قاچاق سازمان یافته است نه قاچاق کولبران و یا با تعداد محدود. گاهی اوقات مشاهده می شود که به جاهایی کلیدی که همیشه آنجا کالاهای قاچاق وجود دارند می روند و می بینند در یک مکانی هزاران کالای قاچاق وجود دارد.

فدایی افزود: این ها قاچاق کالاهای سازمان یافته است که حقوق گمرگی ندارند و اصولا این نوع کالاها در قبال پرداخت پول خریداری نمی شوند . بلکه اصولا کسانی که کار قاچاق در این حجم انجام می دهند به صورت تهاتر ی این کار را انجام می دهند.

تهاتر یعنی این که محصولاتی که اینجا ارزانتر است و ارز دولتی به آنها تخصیص یافته است و امکان سوبسید دارد به آن سوی مرز انتقال می دهند.

کارشناس لوازم خانگی تصریح کرد: تهاتر یعنی این که محصولاتی که اینجا ارزانتر است و ارز دولتی به آنها تخصیص یافته است و امکان سوبسید دارد به آن سوی مرز انتقال می دهند . از سوی دیگر در قبالش کالای قاچاق را می آورند و اینجا به قیمت آزاد می فروشند که سود بسیار بالایی را داخل کشور نصیب خودشان می کنند.

وی خاطر نشان کرد: به خاطر این که حاشیه سود در اینجا بالا ست ، هم فروشنده راغب به این کار می شود و هم در بسیاری از موارد مردمی که قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است و این فاصله تورمی را نتوانسته اند پر کنند به دنبال کالای ارزانتری هستند.

فدایی تاکید کرد: بسیاری از این کالا ها برند هستند و مورد استقبال مردم واقع می شوند. در نتیجه هم مردم و هم خریداران ترغیب می شوند از کالاهای قاچاق استفاده کنند.

وی تصریح کرد: علت این امر این است که بازار لوازم خانگی ایران شفاف نیست و متاسفانه شرکت رسمی وجود ندارد که کالاها را وارد کند . این کالاه ا به صورت زیرزمینی وارد می شوند و چون گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند و خریداران هم این موضوع را می دانند. و فروشندگان هم به خریداران عنوان می کنند که اگر مشکلی پیش بیایید نمی توانند به جایی مراجعه کنند.

او گفت : تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران با چنین معضلاتی در کشور مواجهه هستند. به همین دلیل است که سهم تولیدکنندگان داخلی در کشور روز به روز کوچک تر می شود . درنتیجه تمامی این اتفاقات باعث می شود تولیدکنندگان داخلی آسیب های جدی ببینند.

کارشناس حوزه لوازم خانگی تاکید کرد : درسال گذشته علاوه بر مشکلات ذکر شده یکسری بحران هایی هم به وجود آمد که در کنار این موضوع به مشکلات حوزه لوازم خانگی دامن زد.

ارایه تسهیلات در بخش تولیدی کشور کاهش شدیدی پیدا کرد. طوری که بانک ها دیگر تسهیلات مورد نیاز را به تولیدکنندگان ندادند و عملا سرمایه در گردش که مولفه مهمی برای بخش تولید است روز به روز حجمش کاهش پیدا کرد.

به گفته وی؛ همچنین در بخش تسهیلات ، ارایه تسهیلات در بخش تولیدی کشور کاهش شدیدی پیدا کرد. طوری که بانک ها دیگر تسهیلات مورد نیاز را به تولیدکنندگان ندادند و عملا سرمایه در گردش که مولفه مهمی برای بخش تولید است روز به روز حجمش کاهش پیدا کرد.

فدایی ادامه داد: وقتی هم که سرمایه در گردش کاهش پیدا می کند تولید کنندگان نمی تواند تولیدی انجام دهند و اجناسش را اقساطی بفروشد . بنابراین مجبور است جنس خودش را به صورت نقدی بفروشد و فروشنده هم تمام امیدش به این است که جنس را به صورت اقساطی تهیه کند . ولی چون این پروسه به خوبی صورت نمی گیرد هم فروشنده متضرر می شود و هم خریدار نمی تواند به اندازه کافی جنس بخرد.

وی افزود: وقتی در بخش تولیدی کشور چنین شرایطی ایجاد می شود ، ناخودآگاه بخش قاچاق کالا فعال تر شد ه و افراد بیشتری به این سمت و سو کشیده می شوند. نتیجه این پروسه افزایش لوازم خانگی قاچاق در ایران و کاهش میزان تولیدات داخلی است.

او گفت: وقتی تمامی این پروسه را کنار هم قرار می دهیم متوجه می شویم که شرایط مطلوبی ایجاد نشده است و بخش تولید ضعیف تر شده و فروشنده و مصرف کننده هم بی انگیزه شده اند.

کارشناس حوزه لوازم خانگی عنوان کرد: چیز دیگری که سال گشته در بخش لوازم خانگی خیلی پررنگ شد و صدای قشر فروشنده ما را در آورد . فروشنده ای که سال های سال به صورت سنتی در حال خرید و فروش بود این بود که ما شاهد رشد شدید فروشگاههای زنجیره ای در صنعت لوازم خانگی بودیم.

به گفته وی؛ فروشگاه هایی که حجم عمده ای از لوازم خانگی را در مساحت های بزرگ عرضه می کنند و یا اصطلاحا برند شاپ ها، که خودشان وارد بخش عرضه شدند و عرضه لوازم خانگی را خودشان برعهده گرفتند. این مساله باعث شد که فروشندگان خرد نسبت به این جریان بسیار معترض شوند که این مساله هم به یکی دیگر از بحران های صنعت لوازم خانگی دامن زد.

فدایی تاکید کرد: یکی از حلقه های تعیین کننده در فروش در سبد خرید مردم همین فروشندگان خرد هستند . چون اصولا مردم همیشه قبل از تبلیغات رسانه ای به تبلیغات چهره به چهره اهمیت می دهند. این که فروشنده چه چیزی را برای شما تایید کند. وقتی مردم سمت فروشندگان خرد می روند و آنها هم که دل خوشی ندارند از شرایط موجود و آن قدری که باید از محصول یا برند ایرانی، حمایت نمی کنند و این مساله باعث می شود سهم بازار تولیدات خارجی کاهش یابد.

وی گفت: این یک سیکلی است که هر چه میزان تولید و تقاضا بالاتر برود میزان فروش بیشتر می شود، در نتیجه حاشیه سود افزایش پیدا می کند. وقتی هم که حاشیه سود بالاتر برود تولیدکنندگان در بخش تحقیق و توسعه هم بیشتر می توانند کار کنند و تبلیغات بیشتری هم در این زمینه می توانند انجام دهند که در نتیجه سهم بازار مدام بیشتر می شود.

فدایی ادامه داد: وقتی سود تولید کنندگان لوازم خانگی بیشتر شود می توانند تسهیلات بهتری در اختیار خریداران قرار دهند که این هم به نفع فروشندگان است و هم عامه مردم منتفع می شوند. در نتیجه این مساله تاثیرات مثبتی برجای می گذارد. ولی وقتی سهم بازار لوازم خانگی داخلی کوچتر می شود این پروسه چون مثل یک زنجیر به یکدیگر وابسته هستند هرسه ضلع این موضع یعنی تولید کننده، عرضه کننده و فروشنده همگی سهمشان کوچکتر می شود.

به گفته فعال بازار لوازم خانگی؛ وقتی رقیب تولیدکنندگان داخلی کالای قاچاق باشد که کالایی غیر رسمی و بدون گارانتی است. آنها سهم بیشتری از بازار را سهم خودشان می کنند. البته ای کاش فقط مشکل، بحث کالای غیر رسمی و قاچاق بود . متاسفانه فضای غیر شفاف و مبهم هم به مشکلات دامن زده است. مردم به شدت دنبال مزیت رقابتی قیمت در این قضیه هستند بنابراین ناخواسته سمت لوازم خانگی قاچاق گرایش پیدا می کنند که در آن کالای فیک فروخته می شود.

همچنین مردم سمت سایت های لوازم خانگی گرایش پیدا می کنند و پست جمهوری اسلامی از لب مرز کالا را برای افراد می آورد و مردم هم اطمینان پیدا می کنند که وقتی چنین چیزی وجود دارد با خیال راحت جنسشان را خریداری می کنند.

فدایی تاکید کرد: همچنین مردم سمت سایت های لوازم خانگی گرایش پیدا می کنند و پست جمهوری اسلامی از لب مرز کالا را برای افراد می آورد و مردم هم اطمینان پیدا می کنند که وقتی چنین چیزی وجود دارد با خیال راحت جنسشان را خریداری می کنند.

به گفته وی، چون هم پست جمهوری اسلامی کالا را برای مردم می آورد و هم شماره شبا و کارت مشخص است. همچنین شماره همراه مشخص ایرانی وجود دارد. در نتیجه با خیال راحت خریدهایشان را انجام می دهند. ولی متاسفانه بعدا متوجه می شوند که کالا، یک کالای فیک است و مرجعی هم برای رسیدگی به این موارد وجود ندارد. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده است تا مشکلات صنعت لوازم خانگی روبه روز بیشتر شود.

بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *