طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات بیش از چهار و نیم میلیارد استعلام الکترونیکی، میان دولتی‌ها و کسب و کارها …

چهار و نیم میلیارد تراکنش الکترونیکی بین دولتی‌ها و کسب و کارها ثبت شد

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات بیش از چهار و نیم میلیارد استعلام الکترونیکی، میان دولتی‌ها و کسب و کارها در سال گذشته ثبت شد.

به گزارش ایسنا، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه‌اندازی کرد. سازمان فناوری اطلاعات کشور در راستای برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP ) و به شکل  (BOT) اجرا کرده است.

اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب و کارها و شرکت‌ها اعلام شده است. همچنین در نظر است که سرویس‌های دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد. بنا بر اعلام مسوولان پروژه، در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است.

این پروژه که در سال ۱۳۹۸ با چهار دستگاه سرویس دهنده  و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده شروع به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشم گیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید. از سوی دیگر، تعداد تراکنش‌های این گذرگاه در دو سال گذشته بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام شد و پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال ۱۴۰۱ این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان روز افزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.

بیشتر بخوانید

چند میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شد؟

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات به تازگی اعلام کرده است گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (PGSB) سال پرکاری را پشت سر گذاشت. این گذرگاه که محلی برای انجام استعلامات الکترونیکی میان دولت و کسب و کارها است، در سال گذشته شاهد ثبت بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تراکنش بود.

آمار تفکیکی تراکنش‌های گذرگاه عمومی  ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از آغاز تا پایان سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، ماه خرداد با انجام حدود  ۶۳ میلیون تراکنش و ماه بهمن با بیش از ۶۹۴ میلیون تراکنش به ترتیب کم‌کارترین و پرکارترین ماه‌های سال را به خود اختصاص داده‌اند. اما در ادامه، آمار کمی تفکیکی‌تر در ماه بهمن حاکی از این است که در پرتراکنش‌ترین ماه گذرگاه PGSB در سال گذشته، تعداد ۳۴۶ سرویس ارائه شده، ۴۵ دستگاه سرویس دهنده و ۶۷۷ دستگاه سرویس گیرنده فعالیت داشته‌اند.

بر این اساس، سرویس‌دهنده‌های برتر در بازه زمانی فروردین تا اسفند که در مجموع ۴۶ دستگاه را تشکیل می‌دهند، اعم از وزارت کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان اداری و استخدامی کشور هستند. هم‌چنین وزارت آموزش و پرورش و دو شرکت اسنپ و تپسی در میان ۶۸۴ دستگاه، عنوان برترین‌ سرویس گیرنده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

خدمات پرکاربرد مورد استفاده در گذرگاه عمومی خدمات دولت که در مجموع باعث شکل‌گیری بیش از چهار و نیم میلیارد تراکنش در سال گذشته شدند، به طور کلی شامل سرویس‌های وزارت کشور نظیر سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس ارسال پیام کوتاه دولت همراه و سرویس سپ(سامانه پیگیری) و یا همان سامانه نظرسنجی سازمان ادارای و استخدامی کشور است.

ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *