رئیس مرکز برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی خبر داد: ارسال صورتحساب الکترونیکی ۹۵۰ شرکت به سامانه مودیان/ برنامه‌ریزی برای شفافیت..

رئیس مرکز برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی خبر داد:

ارسال صورتحساب الکترونیکی ۹۵۰ شرکت به سامانه مودیان/ برنامه‌ریزی برای شفافیت مالیاتی

تهران- ایرنا- رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: حدود ۹۵۰ شرکت بعد از فراخوان، اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیک خود به سامانه مودیان کرده‌اند و از ابتدای فروردین ماه نیز اشخاص حقوقی مشمول این قانون شده‌اند.

به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، «مهدی موحدی بکنظر» در خصوص آخرین وضعیت ارسال صورتحساب الکترونیک توسط شرکت‌های مختلف، اظهار کرد: حدود ۹۵۰ شرکت بعد از فراخوانی قبلی یعنی شرکت‌های بورسی و فرابورسی و شرکت‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری اقدام به ارسال صورتحساب الکترونیکی کردند و حالا به فراخوان اشخاص حقوقی رسیدیم که انتظار داریم در روزها و ماه‌های آتی ارسال صورتحساب الکترونیک با رشد بیشتری در سامانه مودیان محقق شود.

وی اضافه کرد: تعداد شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۷۰۰ شرکت بود و در کنار آن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت دولتی داشتیم که از این تعداد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت صورتحساب الکترونیک خود را ارسال کرده بودند؛ اما با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ هزار شخص حقوقی داریم که شناسایی شده‌اند و اظهارنامه ارائه کرده‌اند و مودی محسوب می‌شوند، امیدواریم تعداد صورتحساب‌های الکترونیکی پس از فراخوانی که از ابتدای سال جاری دادیم، بیشتر شود و افزایش چشمگیری داشته باشد.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تشریح کرد: طبیعتاً اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان می‌تواند به این موضوع سرعت و شتاب بیشتری بدهد تا بتواند مقدمات لازم برای تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی را هرچه سریع‌تر فراهم کند.

وی در ارزیابی خود از درآمدهای مالیاتی اظهار کرد: طبیعتاً میزان درآمدی که برای سازمان پیش‌بینی شده است، با توجه به رشدی که سال‌های گذشته هم داشته است و رشد قابل توجهی که در درآمدهای مالیاتی صورت گرفته، رشد بالای ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی برآورد شده که توقع آن می‌رود امسال شاهد وصول آن باشیم.

موحدی گفت: در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی مدون، اقداماتی را در راستای افزایش ظرفیت مالیاتی و شناسایی خلأهای قانونی که وجود دارد، انجام دهیم.

وی افزود: تمرکز بر فرار مالیاتی و افزایش پوشش مالیاتی با شناسایی خلأهای قانونی قابل حل شدن است، بنابراین سعی‌مان بر این است که بتوانیم این درآمد را پوشش دهیم و برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که کار سختی است اما کار غیرممکن نیست و با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این کار را انجام داد.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص اضافه شدن پایه‌های جدید توضیح داد: امیدواریم در زمینه اضافه شدن پایه‌های جدید، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب برسد؛ اما با توجه به اینکه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در انتظار ایجاد بستر سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی است، بنابراین انتظار نداریم که از این پایه در سال جاری، درآمدی را کسب کنیم اما مقدمه‌ای برای افزایش درآمدهای مالیاتی در سال‌های آتی خواهد بود.

موحدی با اشاره به اولویت‌های دولت و سازمان امور مالیاتی گفت: دغدغه سازمان بیشتر فرایندهایی است که منجر به رسیدگی واقع‌بینانه و قطعی‌سازی واقعی مالیات حقه می‌شود که می‌تواند در برهه‌ای فرارهای مالیاتی را شناسایی کند و در برهه‌ای حتی مصداق فرار مالیاتی هم نباشد ولی سیستم را شفاف‌تر کند؛ بنابراین تمام برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم به این شفافیت هرچه بیشتر کمک کنیم.

ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *