اخذ شناسنامه برای فرش‌های صادراتی الزامی می‌شود/ شناسه‌گذاری، قیمت‌ها را واقعی می‌کند

برادران در مراسم رونمایی از سامانه جامع فرش؛

اخذ شناسنامه برای فرش‌های صادراتی الزامی می‌شود/ شناسه‌گذاری، قیمت‌ها را واقعی می‌کند

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در مراسم رونمایی از سامانه جامع فرش اعلام کرد که در آینده نزدیک، اخذ شناسنامه برای فرش‌های صادراتی الزامی می‌شود.

به گزارش شاتا، مراسم رونمایی از سامانه جامع فرش (سامانه ثبت و شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف) و نشست اعطای کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف ظهر امروز سه‌شنبه با حضور «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت، «فرحناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران و «مهدی مظهری» مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و فعالان این حوزه برگزار شد.

در این سامانه صنایع دستی، صنایع خلاق و … به‌زودی شناسنامه‌دار می‌شوند. همچنین با توجه اهمیت موضوع کدینگ، ۴۰ نماینده در سراسر کشور وجود دارد.

در ابتدای این نشست، برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اجرایی شدن این طرح در آستانه از نیمه شعبان را، به‌عنوان نقطه عطفی در صنعت فرش برشمرد و گفت: متاسفانه فرش‌های دستباف ایران با زحمات زیادی تولید می‌شود ولی با توجه به عدم شناسنامه‌دار کردن آنها، امکان اصالت سنجی‌ و هویت بخشی به آنها وجود ندارد.

وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح تاکید کرد: بدون داشتن شناسنامه معتبر، نمی‌توان در خصوصی معرفی نام تجاری فرش‌های دستباف ایرانی در سطح جهانی اقدام کرد چرا که بدون شناسنامه امکان سوء استفاده برای فرش‌های غیر ایرانی ایجاد می‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت با بیان اینکه قطعا تمام حمایت‌های دولتی از فرش‌های دستبافی خواهد بود که از این به بعد شناسنامه دریافت کرده‌اند، افزود: در آینده نزدیک، اخذ شناسنامه برای فرش‌های صادراتی الزامی خواهد شد.

وی با تشکر از زحمات مرکز ملی فرش، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و همچنین ادارات فرش استان‌ها و کارگزاری‌هایی که اقدام به اخذ نمایندگی کرده‌ا‌ند، گفت: این فرآیند باید به مرور و پس از عمومیت یافتن در فرش دستباف، در سایر محصولات من‌جمله جواهرآلات و … هم اجرایی شود.

برادران، با تاکید بر اینکه برخی صنایع نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد کرده‌اند که یکی از دلایل آن، شناسه‌‌گذاری و احصای قیمت‌ها است، گفت: شناسه‌‌گذاری باعث واقعی شدن آمار شده و مانع هدر رفتن زحمات تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان می‌شود.

در ادامه این نشست «فرحناز رافع»، رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد مطالعات و اقدامات پژوهشی و عملیاتی که در خصوص شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف شده و همچنین تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به‌منظور اجرای طرح مذکور در سطح ملی و بین‌المللی انجام شد، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی همچنین افزود: در گام نخست اجرای این طرح، اعطای کارگزاری تخصصی و پس از آن صدور اعتبار نامه به ارزیابان مد نظر است و درمرحله بعد، صدور کد شناسه و کد بین‌المللی کالا (GTIN) و مراحل صدور شناسنامه توسط کارگزاران صدور شناسنامه فرش دستباف، انجام خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در این مرحله شرکت‌هایی که درخواست کارگزاری را در سامانه جامع فرش ثبت کرده‌اند، به ۱۱ شرکت رسیده که پس از بررسی مدارک، مراحل عقد قرارداد کارگزاری آنها طی خواهد شد. همچنین مرحله بعدی اعطای کارگزاری سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

در بخش پایانی این نشست «مهدی مظهری» مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اشاره به اهمیت و تمایزهای اجرای این طرح گفت: متقاضیانی که شناسنامه دریافت می‌کنند، عملا اطلاعات شناسه کالا را تکمیل کرده‌اند و ضمن دریافت کد GTIN و GLN از نماینده سازمان جهانی GS1 در ایران، از قابلیت استعلام جهانی فرش، مالک فرش و همچنین برندینگ آن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: فرش‌های دستبافی که شناسه دریافت می‌کنند، امکان جستجوی آنها در همه موتورهای جستجوگر و به هر زبانی در سراسر جهان و در فضای اینترنت، ایجاد می‌شود که قدم بزرگی در راستای معرفی فرش ایران در سطح جهانی است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران همچنین با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن باعث حفظ برند این صنعت مهم کشور می‌شود، گفت: در این طرح برای بافنده، مالک و محل بافت کد بین‌المللی GLN صادر می‌شود که امکان جعل و تقلب در اظهار محل بافت را از بین برده و امکان درج گواهی WIPO (سازمان جهانی مالکیت فکری) را فراهم می‌کند.

همچنین در پایان این نشست اعلام شد که رونمایی از افتتاحیه نخستین کارگزاری فرش جهت صدور شناسنامه، روز شنبه هفته آینده در شرکت فرش و در شرکت دانش بنیان سی‌پرشیا برگزار می‌شود.

شاتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *