در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: نوسانات ارز، موبایل را ۲۰ تا ۲۵ درصد گران کرد/ نرخ برندهای پرطرفدار اعلام شد

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران اظهار داشت: قیمت‌ گوشی در حال حاضر افزایشی است، چون برای مدتی تخصیص ارز واردات موبایل کُند و در واقع متوقف شده است بنابراین شرکت‌ها نتوانسته‌اند کالا وارد کنند.

احسان بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت بازار موبایل باتوجه به نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: قیمت‌ها در حال حاضر افزایشی است، چون برای مدتی تخصیص ارز واردات موبایل کُند و در واقع متوقف شده است بنابراین شرکت‌ها نتوانسته‌اند کالا وارد کنند.

ارز تالار دوم قیمت موبایل را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به تغییر رده کالایی و تاثیر آن بر نرخ گوشی تلفن همراه افزود: تغییر گروه کالایی موبایل از رده ۲۲ به ۲۶ نیز تاثیرگذار بوده است یعنی ارز تالار دوم به موبایل تعلق می‌گیرد بنابراین قیمت آن نسبت وارداتی که با ارز نیمایی دو ماه پیش انجام می‌شد، بالاتر است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران تصریح کرد: البته فعلا برای همین گروه کالایی (گروه ۲۶) هم هنوز ارز تخصیص داده نشده است که شرکت‌ها بخواهند کالا را به قیمت تالار دوم نیما وارد کنند. به همین دلیل کالا تاحدی در بازار کم شده و قیمت‌ها به طور اتوماتیک بالا رفته است، هرچند شاید تقاضا نسبت به قبل تغییر نکرده باشد، در هر حال اگر ارز به قیمت جدید تخصیص داده شود قیمت‌ها نسبت به گذشته بالا می‌رود.

کمبود گوشی در بازار 

وی گفت: فعلا شرکت‌ها با قیمت مصوب کالا را در بازار عرضه کرده‌اند ولی کمبود وجود دارد که امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر ارز را به شرکت‌ها تخصیص دهد تا در هفته پایانی سال بازار متعادل شود.

ارز ندهند گوشی گران‌تر می‌شود

بیات بیان داشت: قیمت‌ موبایل بستگی به این دارد که بانک مرکزی چه میزان ارز در اختیار شرکت‌ها قرار دهد، اگر تخصیص کم باشد مسلما قیمت‌ها بالا می‌رود، اما اگر حتی با نرخ نیمایی بالاتر؛ میزان تخصیص مانند قبل باشد فقط به اندازه افزایش نرخ ارز کالا گران می‌شود، ضمن اینکه اگر تا قبل از پایان سال ارز تخصیص داده نشود شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی یادآور شد: بازار از طریق شرکت‌ها کنترل نمی‌شود بلکه به خاطر کمبود کالا، افزایش تقاضا و کمبود عرضه؛ قیمت‌ها افزایشی خواهد شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران گفت: قیمت‌هایی که واردکنندگان فروختند بیشتر از قیمت مصوب سازمان حمایت نبوده است، اکنون قیمت‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و اگر ارز تالار دوم عرضه شود همین میزان افزایش قیمت خواهد داشت.

وی اظهار داشت: قیمت مصوب سازمان حمایت قیمت نهایی مصرف کننده است که روی کالاها اعلام شده است اما احتمالا در کف بازار بالاتر از این قیمت‌ها هم مشاهده شود مثلا کالایی اگر قیمت کالایی از سوی سازمان حمایت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده احتمالا کف بازار با نرخ ۷ میلیون تومان هم عرضه شود که این واقعی نیست، بنابراین اعلام کردیم که با قیمت مصوب فروش داشته باشند و بیش از آن نباشد. اما وقتی کالا در بازار گردش پیدا می‌کند، احتمالا افزایش قیمت به خاطر کمبود بیشتر از نرخ مصوب باشد.

 قیمت کف بازار ۲۰ درصد بالاتر ار نرخ مصوب است 

بیات ابراز امیدواری کرد که عرضه  ارز بانک مرکزی زودتر انجام شود که قیمت‌ها به حالت قبل برگردد. اما در هر حال اکنون گوشی به صورت غیررسمی و کف بازار؛ ۲۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود،  قیمت مصوب هم به قیمت ارزی که هر واردکننده خریداری کرده بستگی دارد، قیمت تمام شده و مصرف‌کننده نیز از سوی شرکت‌ها نوسان دارد و اصولا ۲ تا ۳ درصد باهم اختلاف دارند.

قیمت گوشی‌های پرطرفدار 

وی قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده A13 سامسونگ را  ۶ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این مدل گوشی در بازار بیش از ۷ میلیون تومان فروخته می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران در ادامه با بیان اینکه پرونده آیفون ۱۴ در کشور بسته شده است، افزود: قیمت سری آیفون ۱۳ پرومکس با ظرفیت ۲۵۶ در بازار ۹۲ تا ۹۳ میلیون است که البته نرخ این مدل نباید بالاتر از ۸۰ میلیون تومان باشد.

وی قیمت مصوب شیائومی NOTE11 پرو ۱۲۸ را نیز حدود ۱۱ میلیون تومان عنوان کرد.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *