اعظمی در تشریح جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس: قیمت بیش از ۴۰۰ هزار تومانی گوشت قرمز حاصل بی توجهی دولت به…..

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: قیمت بیش از ۴۰۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت قرمز حاصل بی توجهی دولت به اخطارهای کمیسیون کشاورزی در خصوص کشتار دام مولد است.

به گزارش ایلنا، ذبیح‌الله اعظمی در تشریح نشست صبح امروز کمیسیون کشاورزی گفت: با توجه به وضعیت نابسامان بازار گوشت و افزایش قیمت آنها و همچنین مصادف شدن شب عید با ماه مبارک رمضان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نگرانی‌هایی از بابت تأمین گوشت داشتند به همین دلیل صبح امروز نشستی را با حضور تعداد زیادی از انجمن‌های تولید مرغ گوشتی، جوجه یک روزه و تخم مرغ، نماینده اتاق بازرگانی، واردکنندگان نهاده‌های دامی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس شرکت پشتیبانی امور دام و نماینده بانک مرکزی تشکیل دادیم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نشست امروز مسجل شد برخی از محموله‌های نهاده‌های دامی وارداتی کیفیت پایینی دارد و درصد پروتئین کنجاله سویا و ذرت از حد معمول پایین‌تر است، ادامه داد: تولیدکنندگان گوشت مرغ از عدم تأمین به موقع نهاده‌های دامی علی رغم پرداخت به موقع هزینه آن گلایه داشتند.

وی با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه گوشت مرغ منجمد به تولیدکنندگان و مرغداران آسیب بسیار زیادی وارد کرده است، عنوان کرد: بانک مرکزی متأسفانه ارز مورد نیاز واردکنندگان نهاده‌های دامی را تأمین نکرده است و نهادهای متولی در زنجیره برنامه ریزی تولید و توزیع گوشت مرغ بی نظمی دارند، باید از ۶ ماه قبل برنامه ریزی‌ها برای تولید صورت بگیرد.

اعظمی با اشاره به اینکه بین قیمت دولتی و آزاد نهاده‌های دامی اختلاف قیمت وجود دارد، گفت: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی را بالا رفتن نرخ آن در بازارهای جهانی مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در نشست امروز مقرر شد به دولت اعلام کنیم در راستای حمایت از تولید داخل از واردات هرگونه گوشت سفید جلوگیری کند، تصریح کرد: بانک مرکزی موظف شد ارز مورد نیاز واردکنندگان نهاده‌های دامی را به موقع اختصاص دهد و بانک کشاورزی نیز باید تسهیلات لازم را در اختیار مرغداران قرار دهد و وام‌های آنها را امهال کند.

وی با تاکید بر اینکه مقرر شده بود بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی پرداخت کنند که مقرر شد هر چه سریع‌تر این منابع برای تأمین نهاده‌های دامی اختصاص داده شود، گفت: بر اساس مصوبات گذشته، سازمان برنامه و بودجه باید به ازای ۳ ماه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌داد که این مهم محقق نشده و مشکلاتی را به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه متأسفانه بخشی از نهاده‌های دامی وارداتی با استفاده از ارز ۲۸ هزار ۵۰۰ وارد کشور شده اند اما با دریافت دلار ۴۰ هزار تومانی از کشور خارج شده است، افزود: بر اساس بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بازار توزیع گوشت، متأسفانه گوشت قرمز وارداتی ۴۰ درصد چربی دارد و با قیمت ۲۳۵ هزار تومان توزیع می‌شود و اگر چربی را از آن حذف کنیم به عبارتی با نرخ بیش از ۴۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: قیمت بیش از ۴۰۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت قرمز حاصل بی توجهی دولت به اخطارهای کمیسیون کشاورزی در خصوص کشتار دام مولد و خروج دام مازاد از کشور است که بخش زیادی از جامعه توان تأمین آن را ندارند.

ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *