گام بلند مبارزه با رانت و امضای طلایی با آغاز فرآیند ثبت محور شدن مجوزها

همایون دارابی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه  دولت سیزدهم در حال تلاش و برنامه ریزی برای ثبت محور شدن  مجوزها در درگاه ملی مجوزها است، اظهار داشت‌: دولت در حال  تلاش است و این اقدام زمینه ساز از بین بردن امضاهای رانت‌خوار و انحصار در این بخش می شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح  گام بزرگی است که می‌تواند رانت و  انحصار در این بخش را از بین ببرد و قطعا زمانی که بخواهند با رانت و انحصار درگیر شوند با مشکل و پاتک ساختار مواجه می شدند  و دلیل مخالفت‌ ها در این طی این مدت هم  همین بوده است که خوشبختانه در حال حاضر با اجرا و ثبت محور شدن بخش عمده ای از این مشکلات برطرف می شود.

دارابی بیان کرد: پیش از ثبت محور شدن به دلیل انحصارها و رانت‌های  که وجود داشت بخش عمده ای از  مجوزها از طریق رانت و امضاهای طلایی به دست می آمد  و در واقع شرایط به گونه ای بود  که به صورت ناعادلانه مجوزها صادر می شد اما در حال  حاضر با همکاری وزارت اقتصاد و ثبت محور شدن در درگاه ملی مجوزها این مشکلات برطرف شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پیش از این شاهد آن بودیم که‌ در حوزه اجاره خانه مسافر، اجازه ورود افراد به دلیل نداشتن  امضاهای طلایی وجود نداشت و افراد بسیاری هم پشت این ماجرا بودند و  در واقع سعی می‌کنند به هرنحوی با آن مخالفت کنند که هم اکنون این مشکل و رانت برطرف شده است.

او اظهار کرد: ثبت محور شدن این طرح بخش عمده ای از جوانان در این حوزه را امیدوار می کند زیرا عدم صدور مجوز به ویژه در بخش خانه مسافر برای بخشی از جوانان سد راهی بود که هم اکنون برطرف شده است.

دارابی با بیان اینکه یکی از عوامل بیکاری جوان‌ها و اشتغال کم در ایران آن است که  مجوز برای اشتغال آنها در بسیاری از بخش ها داده نمی شد، افزود: صدور همین مجوزها خود موجب آن می شود که بخش زیادی از جوانان فعالیت های اقتصادی خود را شروع کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: پیش از این بسیاری از جوانان مجبور بودند برای دریافت  یک مجوز، حدود یک سال، گاهی دو سال و در برخی از مواقع چند سال هم معطل بمانند تا جواب درستی بگیرید که این موضوع در بازارهای استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان و فضاهایی که به هرحال چالش برانگیز هستند، شدیدتر بود اما در حال حاضر با ثبت محور شدن در این بخش شاهد حل معضل بزرگی در این حوزه هستیم.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *