تنظیم بازار پخش شد/ انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی

30 آذر 1400

تنظیم بازار پخش شد/ انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه دفتر مدیریت، تامین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده، گفت: مرکز برنامه ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو ادغام شده و مرکز ملی فرش نیز به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتقل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اخیرا از ساختار جدید وزارت صمت رونمایی شده که در آن برخی معاونت‌ها حذف و برخی ادغام شدند.

در این رابطه مهدی نیازی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره حذف مرکز ملی فرش از ساختار جدید وزارت صمت، گفت: مرکز ملی فرش قرار است به وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی واگذار شود. البته صنعت فرش همچنان زیر نظر دفتر صنایع نساجی در وزارت صمت خواهد بود. فرش دستباف ممکن بود جزو ماموریت‌های اصلی وزارت صمت نباشد و مورد غفلت قرار گیرد. همچنین اکوسیستم صنایع دستی با اکوسیستم فعالیت‌های صنفی و صنعتی همخوان نیست.

تنظیم بازار و فناوری پخش شد

وی همچنین از ادغام مرکز برنامه ریزی دخانیات با دفتر صنایع غذا و دارو خبر داد و گفت: مرکز تنظیم بازار گذشته هم در ساختار وزارت صنعت نبوده و حالا هم این فعالیت به دل تمام فعالیت‌ها منتقل شده است. بنابراین برای مثال بازار خودرو، لوازم خانگی، پوشاک و غیره هر کدام در دفتر خودشان مدیریت می‌شود. به طور کلی دفتر مدیریت، تامین و تنظیم بازار و دفتر پژوهش و فناوری در تمام دفاتر پخش شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه با اشاره به دو رکن هماهنگی در ساختار جدید، گفت: رکن داخلی معاونت‌ها که بسته به موضوع، هماهنگی با دستگاه‌های داخلی و بیرون وزارتخانه را انجام می‌دهد. رکن دیگر هماهنگی در سطح بین المللی است که ارتباط با سایر کشورها را مدیریت می‌کند. این نقش پشتیبانی به سازمان توسعه تجارت واگذار شده است. بنابراین صادرات در حیطه فعالیت دفاتر تخصصی است. اما اگر دفتر نیاز به پشتیبانی در ارتباط با خارج از کشور داشته باشد، سازمان توسعه تجارت موظف به انجام این پشتیبانی است.

سازمان‌های استانی باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند

به طور کلی به گفته وی ستاد وزارتخانه متولی سیاستگذاری رشته فعالیت‌ها است، باید پاسخگوی رشته فعالیت‌ها باشد و اهداف را محقق کند. سازمان‌های استانی نیز باید پاسخگوی مردم و بنگاه‌ها باشند. بنابراین در تمام فرآیندها و خدمات وزارت صمت بازنگری بنیادین می‌شود. برای مثال از این به بعد در ستاد وزارتخانه ارائه و صدور مجوز انجام و سرویسی به بنگاه‌ها داده نمی‌شود، بلکه این وظیفه به سازمان‌های استانی منتقل شده و وزارتخانه فقط از آنها پشتیبانی می‌کند. با همین منطق دفتر مقررات صادرات و واردات نیز به سازمان توسعه تجارت منتقل شده است.

صنایع ورزشی و خلاق چیست؟

نیازی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دفتر جدید صنایع ورزشی و خلاق گفت: این دفتر صنایع فرهنگی را نیز در خود جای داده است. همچنین در حال حاضر صنایع ورزش تقریبا کاملا وارداتی است و تولید داخل بسیار محدود است. چون این موضوع ریشه فرهنگی هم داشت در تولید این محصولات، مزیت، پتانسیل، امکان صادرات و مدیریت واردات وجود دارد، مقرر شد بر صنایع ورزشی تمرکز شود. همچنین صنایع دیگر مانند اسباب بازی که جنس خلاقانه و آینده نگر دارند، در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی همچنین درباره تاکید وزارت صمت بر معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات گفت: صنایع های‌تک، فناوری‌های پیشرفته و انقلاب صنعتی چهارم در این حوزه دیده می‌شود. همچنین نیروهای تحصیلکرده جوان و نخبه نیاز به ظرفیت برای فعالیت دارند، چرا که انگیزه آنها در کارخانه‌های معمولی محقق نمی‌شود. البته هنوز هدف های کمی از این حوزه تشریح نشده و هنوز در حال برنامه‌ریزی رشته فعالیت‌های آن‌ هستیم.

برنامه ویژه برای توسعه صادرات لوازم خانگی

وی از جمله اهداف در حوزه لوازم خانگی برای سال ۱۴۰۱ را توسعه صادرات و تامین بازار داخل عنوان کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت واردات، پتانسیل جهش تولید وجود دارد که البته تا حدودی هم در سال های اخیر محقق شده است. امیدواریم در کنار افزایش تولید، با افزایش سرمایه گذاری‌ها، شاهد جهش صادرات هم باشیم.

به گفته این مقام مسئول به طور کلی برنامه‌های وزارتخانه در پنج سطح دنبال می‌شود. سطح اول برنامه‌های کوتاه مدت با افق شش ماهه شامل سه حوزه تنظیم بازار، توسعه صادرات و رفع موانع تولید است. لایه دوم برنامه‌های بخشی مانند برنامه ریزی در صنایع مختلف از جمله خودرو، پوشاک، معدنی، ماشین آلات و غیره است. لایه سوم برنامه‌های استانی و شهرستانی است که برای هر شهرستان هدف‌گذاری اشتغال با توجه به مزیت‌ها، رشته‌های فعالیت تعیین خواهد شد. لایه چهارم برنامه‌های بین الملل است که در آن مشخص می‌شود در مراودات با هر کشوری چه ساختار، قاعده و هدف گذاری باید رعایت شود. لایه آخر برنامه‌های تحولی است که از جمله آن همین اصلاح ساختار وزارتخانه بوده است.

کلیات ساختار جدید صمت

نیازی درباره کلیات اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ساختار وزارت صمت بعد از ادغام، فقط تجمیع شده بود و در سال‌های اخیر هم شرایط اصلاح آن فراهم نشد. اما منطق حاکم بر ساختار جدید این است که تمام موضوعات مرتبط با هر فعالیت در دل همان فعالیت وجود داشته باشد. همچنین مدیریت میانی و دفاتر عمومی حذف و کوچک شده تا به لحاظ عملیاتی چابک تر شود.

وی با اشاره به طبقه بندی تمام فعالیت‌های مرتبط با وزارت صنعت در پنج طبقه، اظهار: گروه اول فعالیت‌هایی است که با مصرف کننده ارتباط دارد. این گروه شامل صنایع مصرفی یعنی دفتر پوشاک و نساجی، لوازم خانگی، غذا و دارو، نوشت افزار و چاپ و صنایع ورزشی و خلاق است.

به گفته این مقام مسئول گروه دوم فعالیت‌های است که جنس زیرساختی دارند که تحت عنوان معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات فعالیت خواهد کرد. زیرگروه این طبقه شامل تجهیزات برقی و الکترونیکی؛ تجهیزات کشاورزی، معدنی و راهسازی؛ نرم افزار؛ تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است. معاونت بعدی، یعنی صنایع حمل و نقل متفاوت از سایر معاونت‌ها و شامل سه دفتر صنایع خودرو؛ صنایع دریایی و ریلی؛ صنایع هوایی است.

سهم ۵۰ درصدی خدمات از تولید ناخالص داخلی

وی با بیان اینکه یک معاونت وابسته به صنایع زیر زمینی و منبع پایه که استخراج و فرآوری آنها در یک طیف قرار می گیرد، تحت عنوان معاونت معادن و فرآوری مواد فعالیت می‌کند، تصریح کرد: گروه فعالیتی مهم دیگری در طبقه بندی جدید دیده شده، خدمات است که تاکنون مغفول مانده بود. ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش خدمات است و ۳۰ تا ۳۵ درصد موضوعات کاری آنها به ماموریت‌های وزارت صنعت بر می‌گردد. موضوعات صنفی در حوزه خدمات عمومی دیده شده است.

نیازی با اشاره به ۲۲ دفتر رشته فعالیتی در ساختار جدید، اظهار کرد: در هر دفتر رشته فعالیتی صفر تا صد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات، واردات، فناوری و نوآوری، بهره‌وری، ارتقای تولید، نظارت، استاندارد سازی، کیفیت و هر چیزی که در حیطه ماموریت وزارتخانه بوده، دیده شده است. بنابراین با این روند بنگاه‌های هر رشته فعالیت هر صنعت فقط به یک دفتر مراجعه می‌کنند. اما در حال حاضر مثلا یک واحد برای اقدامات بخش بازار باید به معاونت بازرگانی داخلی، تولید به معاونت صنایع و سرمایه گذاری به معاونت برنامه‌ریزی مراجعه کنند. نتیجه این است که مدیران فرافکنی می‌کنند و اگر کاری انجام نشود می‌گویند مسئولیت بر عهده آنها نیست و بنگاه‌ها هم سردرگم هستند.

وی با بیان اینکه تغییر مهم دیگر در ساختار جدید این است که بر حوزه‌هایی که تاکنون در آنها کار ویژه نشده، تمرکز شده است، اظهار کرد: برای مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، صنایع هوایی و مواد پیشرفته در حوزه معادن تاکنون کار خاص و ویژه انجام نشده است. همچنین مدیریت بازار هر فعالیت در دفتر همان فعالیت تعریف شده و دیگر معاونت بازرگانی وجود ندارد.

ایسنا

 

image_pdfimage_print

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: